Links andere activiteiten harrie fruyt van hertog
PERSOONLIJKE WEBLOG    http://www.harriefruytvanhertog.nl
TWITTER - harrie fruyt van hertog redacteur politiekdelft.nl (1240 volgers)
VIDEO'S door harrie fruyt van hertog (PRODEO) op YouTube
OLDTIMERS (>300) gefotografeerd door foto PRODEO in Delft
OLDTIMERS (>50) Karmann Ghia's op de Markt in Delft (video PRODEO Youtube)
Delftsblauwrit 2014 met oldtimers op de Markt in Delft (video PRODEO Youtube)

delft
zondag | 19 april 2015 | 00h06 | week 16 | POLITIEKDELFT.NL |

Foto van de dag

Avalex heeft schijt aan melding van de gemeente
hfvh

delft anthonie_heinsiusstraat_hugo_de_grootstraat_koelkast_20150418134500.jpg

Delft. Anthonie Heinsiusstraat hoek Hugo de Grootstraat. Een melding van de gemeente Delft heeft niets uitgehaald. Inmiddels het tweede weekend dat deze koelkast de buurt ontsiert.
harrie fruyt van hertog

delft

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

Wethouder Aletta Hekker D66:
in Delft zijn de procedures en de verantwoordelijkheden helder ...

delft heilige_geestkerkhof_sietse_heidstra_blokfluit_20150418143414.jpg

Delft. Antiekmarkt op het Heilige Geestkerkhof. Afgelopen zaterdagmiddag ontdekt een oudheid deskundige vermoedelijk een fluit van Aletta Hekker uit haar muzikantentijdperk. Voormalig blokfluitiste Aletta Hekker is thans wethouder van financiën voor D66 en wordt alom gerespecteerd voor haar ruime kennis van zaken en haar doortastendheid.
-----
delft.d66.nl - Delft neemt de regie, ook als het moeilijk wordt
Je zou maar ouder zijn van een kind dat een chronische ziekte of een handicap heeft en ‘van het kastje naar de muur gestuurd worden’, omdat door de decentralisaties nog niet helemaal duidelijk is wie wat moet betalen. Dan ben je blij als een andere partij de regie neemt, zodat jij je kunt concentreren op waar het om draait: zorgen dat je kind gelukkig is en blijft en zoveel mogelijk mee kan draaien in het gewone leven.

delft

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

delft ineke_van_geenen_publicatie_vinger_aan_de_pols_20150419.jpg

cda.nl/zuid-holland/delft - Schoenmaker, blijf bij je leest
CDA raadslid Ineke van Geenen is gevraagd om in het aprilnummer van Bestuursforum (magazine van de CDA Bestuurdersvereniging) te reflecteren op de ontwikkelingen in de jeugdzorg en welke visie je daarop zou moeten loslaten.

-----
Zie deze link voor het volledige artikel! (PDF)
https://www.cda.nl/fileadmin/Afdelingen/Zuid_Holland/Delft/BF_apr_Schoenmaker_blijf_bij_je_leest_-_Ineke_van_Geenen.pdf

delft

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

Sana Kader:
de mensen die ik ontmoet had, waren ook hele aardige mensen en erg vriendelijk.

cda.nl/zuid-holland/delft - Ik heb stage gelopen bij het CDA
Het CDA Delft heeft de afgelopen maanden 3 meiden de kans gegeven om hun maatschappelijke stage in de lokale politiek te doen. Eén van hen, Sana Kader, doet hier nu verslag van.
---
Ik heb stage gelopen bij de politieke partij CDA. Ik heb deze stage gekozen omdat ik voor de uiterlijke datum geen stageplek had gevonden dus ik moest naar de stagemarkt gaan op het Mondriaan. Ik zag het kraampje van het CDA staan en het leek me wel erg interessant om me eens te verdiepen in de politiek omdat ik zelf de sector Zorg en Welzijn heb. Ik mocht later komen voor een gesprek, tijdens dat gesprek moest ik vertellen waarom ik het CDA had gekozen en wat me plannen zijn etc.

delft

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

Persbericht gemeente Delft:
Beta Factory demonstreert
‘Overal opladen, overal parkeren’

delft opening_laadstraat_abtwoudseweg.jpg

Persbericht gemeente Delft: Beta Factory demonstreert ‘Overal opladen, overal parkeren’
Beta Factory demonstreert ‘Overal opladen, overal parkeren’
Delft heeft sinds donderdag 16 april een demonstratieopstelling van de Laadstraat voor het elektrisch opladen van auto’s. Op de Beta Factory van de Haagse Hogeschool is deze in gebruik gesteld door wethouder Brandligt. De Laadstraat is het resultaat van het project ‘Innovatief opladen recht voor de deur’. Voor het project is een oplaadvoorziening ontwikkeld waarvoor geen aanpassing nodig is van het bestaande parkeerbeleid en waarvan de impact op de openbare ruimte minimaal is.

Lees meer ...

De Laadstraat is inpasbaar in elke situatie. Er zijn variaties mogelijk in de uitvoering van de stroomvoorziening, maar ook in het aantal oplaadpunten. Door het innovatieve systeem zijn de oplaadpunten goedkoop te realiseren en zijn ze uitvoerbaar in elke gewenst uiterlijk.

Op de Beta Factory is dit zichtbaar gemaakt door de plaatsing van vier verschillende oplaadpunten: van staal, van kunststof, van hout en van beton. Deze vier oplaadpunten maken het op acht parkeerplaatsen mogelijk om te laden. Alle bezoekers van de Beta Factory mogen er parkeren. Veel plekken zijn daardoor bezet, maar zelden allemaal en is er altijd wel een plek vrij om een elektrische auto te laden.

De gemeente Delft wil met de demonstratie op de Beta Factory laten zien dat er slimmere manieren zijn om infrastructuur voor elektrische voertuigen te realiseren. COLEGA advies en Green Effect hebben het project in opdracht van de gemeente uitgevoerd. De volgende stap in het project “innovatief opladen recht voor de deur” is de realisatie van de Laadstraat als verlengde huisaansluiting in de openbare ruimte. Het is aan de uitvoerende partijen om de Laadstraat ook buiten Delft te realiseren.

delft

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

Aad Meuleman: een bijzonder ongenuanceerde uitspraak van deze dame, die de PR van Tasttoe geen goed doet.

delft anita_van_der_drift.jpg

stadsbelangendelft.nl - Verlate NL DOET actie
Anita van der Drift van Tasttoe is kennelijk de weg kwijt. Zij had ons en andere fracties een bericht gestuurd om as maandag te komen afwassen. Wij en andere fracties hadden daar niet op gereageerd. Daarom is zij van mening namens Tasttoe dat uitvoering geven aan het begrip ‘participatiesamenleving’ weggelegd is voor diverse groepen in de samenleving van Delft met uitzondering van het merendeel van de Delftse politici?


TOP

delft
zaterdag | 18 april 2015 | 03h48 | week 16 | POLITIEKDELFT.NL |

Foto van de dag

delft coenderstraat_het_nieuwe_kantoor_hnk_20150417135010.jpg

Delft. 2/3 gedeelte van Het Nieuwe Kantoor gezien vanaf de Coenderstraat. Het 'wel bouwen' van nog 1/3 gedeelte aan de witte wand is volgens de Delftse gemeente raad goedkoper dan het 'niet bouwen'! Van de ruim 1400 ambtenaren zijn er straks zo'n 700 over, te weinig om het kantoor 100% te vullen. De raad is aan het overwegen hoe het verder moet. Opties zijn: een lease-back constructie, het HNK verkopen of een gedeelte zelf verhuren.
harrie fruyt van hertog

delft

Bas Verkerk: over het Comité van de Regio's (vervolg)

delft sint_agathaplein_top_bas_verkerk_comite_vd_regios_20150408192441.jpg

Afgelopen 8 april hield burgemeester Bas Verkerk in TOP Delft een lezing over het Europese comité van de regio's.
harrie fruyt van hertog
-----
Geachte heer Fruijt van Hertog,
Hierbij de tekst van burgemeester Verkerk zoals gebruikt bij de lezing in TOP. Meer informatie over het rapport kunt u vinden onder:
http://ris.delft.nl/document.php?m=1&fileid=182170&f=206368cc5c1f4e524b2b709bbea1aabe&attachment=0&c=47863
Hoogachtend,
Maria Berger
Bestuursassistent.

delft

delft volvo_7900_electric_hybrid_bus.jpg

verkeersnet.nl - Grote steden over op elektrisch ov
In 2025 moet al het openbaar vervoer in Amsterdam uitstootvrij zijn. In de komende drie jaar gaan de eerste uitstootvrije bussen rijden. Ook wordt gestart met een onderzoek naar hoe de veerponten zo schoon mogelijk kunnen varen.

delft

verkeersnet.nl - In- en uitchecken met OV-chip op smartphone
Vodafone Nederland, Translink en het Gemeentelijk Vervoerbedrijf van Amsterdam onderzoeken de mogelijkheden van in- en uitchecken met je smartphone in het openbaar vervoer.
Na een succesvolle interne test gaat binnenkort een pilot van start waaraan 100 Amsterdammers kunnen deelnemen. Zij krijgen een speciale simkaart met ondersteuning voor de OV-chipkaart en NFC (Near Field Communication).
In- en uitchecken gaat simpelweg door de smartphone kort tegen de terminal in de bus, tram of metro te houden, net zoals nu met de plastic OV-chipkaart gebeurt. Op de smartphone kunnen gebruikers dan direct en op elk moment zien of zij in- of uitgecheckt zijn.

delft

Na Delft nu de pensioenfondsen in zwaar weer!

kassa.vara.nl - Pensioenfondsen in zwaar weer
De financiële positie van de grote pensioenfondsen is in het eerste kwartaal verslechterd. De lage rente is de boosdoener. Die is er de oorzaak van dat de pensioenverplichtingen van de fondsen flink stijgen. Dat wordt onvoldoende gecompenseerd door de goede beleggingsresultaten die de afgelopen maanden werden geboekt.

delft

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

delft gemeenteraad_26maart2015_wit_stoelinga_gaal.jpg

Martin Stoelinga: wij zijn tegen (alles)!
hfvh

ris.delft.nl - Verslag overlegvergadering van de commissie Economie, Financiën en Bestuur donderdag 16 april
... Onafhankelijk Delft liet weten niet akkoord te zijn met de inhoud van de brief. In de visie van deze fractie is de brief zinloos en moet het college zo snel mogelijk een artikel 12-bijdrage aan het Rijk vragen. Diverse fracties zien de artikel 12-status als de minst gewenste optie, waarbij onder andere werd aangegeven dat Delft dan niet meer zelf aan het roer staat en de gemeente ook in dat geval door pijnlijke maatregelen wordt getroffen. Vanuit de commissie werd ook aangegeven dat die optie echter ook niet kan worden uitgesloten.

delft

guidovanderwedden.ning.com - Coalitieakkoord Delfland goed voor financiën én watersport!
Vandaag tekende ik namens de Algemene Waterschapspartij (AWP) Delfland samen met vertegenwoordigers van VVD, CDA, Water Natuurlijk en de geborgde categorieën bedrijfsgebouwd en ongebouwd het coalitieakkoord "Iedereen bewust van water". Waterbewustzijn is de rode draad in dit akkoord, naast een gezond financieel beleid. Ook het vaarwegbeheer heeft een plaats gekregen. Ik ben dan ook erg tevreden met dit akkoord en wens onze hoogheemraad Hans Middendorp veel succes komende vier jaar!


TOP

delft
vrijdag | 17 april 2015 | 00h01 | week 16 | POLITIEKDELFT.NL |

Ineens geen webcast met Google Chroom
hfvh

delft webcast_20150416.gif

Ik gebruik Google Chroom als webbrouwser.
De procedurevergadering van de Commissie Economie, Financiën en Bestuur kon ik gisteravond zonder problemen nog volgen op de webcast.
Bij de overlegvergadering daarna ging het mis.
Er kwam een draaiend wieltje in het testbeeld.
Nooit eerder gezien.
Geen vraag of Silverlight gestart mocht worden, zoals vroeger.
Ik kreeg geen geluid en beeld meer.
Even later probeerde ik het opnieuw, maar nu met Mozilla Firefox.
De webcast kwam prima door met geluid en beeld.
Van anderen hoorde ik dat Internet Explorer het ook goed deed.
Ik vind het programma Microsoft Silverlight geen succes.
Opnieuw installeren haalde weinig uit.
Nog steeds krijg ik de webcast niet spelend op Google Chroom.
harrie fruyt van hertog

delft

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

delft dgv_delftse_gehandicapten_vereniging.png

Geachte heer, mevrouw,

De Delftse Gehandicapten Vereniging staat voor een non-profit organisatie die zich sterk maakt voor ondersteuning van mensen met een lichamelijke beperking.

Indien noodzakelijk organiseren wij de communicatie met de overheid voor de aanvraag van hulpmiddelen, zoals voorzieningen in huis.

De vereniging verstuurt elk kwartaal een nieuwsbrief aan haar leden. Voor een periode van vier keer per jaar zoeken wij adverteerders voor in de nieuwsbrief.

Zie voor informatie over de vereniging onze website.

Aanvullende informatie vindt u bij Thea Kröse (tel: 06-34543947).

Namens de D.G.V,

Met vriendelijke groet,
Thea Kröse
DGV & DSC Buitenwatersloot 312 2614GR Delft Tel:0634543947 delftsegehandicaptenvereniging.nl

delft

Fietsers, voetgangers, trams, bussen en auto’s zitten elkaar steeds vaker in de weg

delft amsterdam.jpg

verkeersnet.nl - Meer ruimte voor fiets en voetganger in Amsterdam
Amsterdam creëert de komende jaren meer ruimte op de meest drukke plekken in de stad en verbetert de doorstroming van het verkeer. Dat staat in de Uitvoeringsagenda Mobiliteit die de gemeente heeft gepresenteerd. Er komt meer ruimte voor de fiets en de voetganger. Auto’s parkeren vaker ondergronds door nieuw te bouwen parkeergarages in de buurt en in P&R voorzieningen aan de rand van de stad.
... plek aan de randen van de stad te maken voor touringcars ...


TOP

delft
donderdag | 16 april 2015 | 03h01 | week 16 | POLITIEKDELFT.NL |

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

delft stad.gif verkeersnet.nl - De stad is in trek
De traditionele, bestuurlijke grenzen van steden verliezen steeds meer aan betekenis. Mensen en bedrijven bewegen zich heel anders dan enkele decennia geleden. Dat heeft consequenties voor de manier waarop de overheid omgaat met de opgaven waar zij voor staat op het gebied van bijvoorbeeld arbeid, huisvesting, toelevering en voorzieningen.

delft

ris.delft.nl - BREDE STEUN VOOR ONDERWIJSRAPPORT REKENKAMER
In de overlegvergadering van de commissie Sociaal Domein is op dinsdag 14 april door alle fracties met tevredenheid gereageerd op het rapport van de Delftse Rekenkamer over het functioneren van de zorgstructuur rondom leerlingen en de aansluiting tussen de zorg binnen het onderwijs en het gemeentelijk beleid rondom de zorg voor de jeugd.

delft

verkeersnet.nl - Amsterdam test fietschip
Amsterdam wil aan de slag met het chippen van fietsen. In een pilot wordt in de praktijk gekeken of het koppelen van een fiets aan de gebruiker met bijvoorbeeld een chip, fietsers kan helpen. Bijvoorbeeld bij het terugvinden van de fiets wanneer deze gestolen is of wanneer deze terecht gekomen is in het Fietsdepot. Het is één van de pilots die rond de zomer worden opgestart in Amsterdam in een poging bestaande fietsparkeerplekken beter te benutten.

delft

delftopzondag.nl (pag. 1) - Aanwezigen van opening zijn het erover eens: nieuw station is prachtig
... ‘Ongelofelijk verbonden’ Oud-wethouder Rik Grashoff liep al helemaal tevreden rond.“Ik ben heel blij hier te staan. En ik ben er trots op dat het station en de spoortunnel er nu zijn”, zei Grashoff, momenteel partijleider van GroenLinks. “Ik heb me ongelofelijk verbonden gevoeld aan dit project en hier acht jaar lang ongelofelijk hard aan gewerkt. En jaren nadat ik weg ben is het er, loop ik rond en denk ik: Het is goed.”Grashoff vindt het mooi om te zien hoe alles wat jarenlang alleen op tekentafels zichtbaar was, nu dagelijks door zoveel mensen wordt gebruikt. “Zo hielden we er toen rekening mee dat die eigenwijze fietsers wel automatisch de stalling in moesten fietsen. Dat is zó goed gelukt, dat de stalling al snel vol stond. Zo is dit idee slachtoffer van het eigen succes geworden.” Grashoff kan niet genoeg benadrukken hoelang we nog profijt gaan hebben van het nieuwe station.“Ondanks de financiële situatie van Delft is dit project heel belangrijk voor de kansen en de toekomst van de stad, meer nog dan dat het bijdraagt aan de problemen van de stad. Dat moeten we ons blijven realiseren. Laten we trots zijn op dit project.”


TOP

delft
woensdag | 15 april 2015 | 00h01 | week 16 | POLITIEKDELFT.NL |

Foto van de dag

delft laan_van_altena_nieuwbouw_20150414152544.jpg

Delft. De nieuwbouw aan de Laan van Altena in de laatste fase.

delft

Frank van Vliet door de raad gekozen als voorzitter van de begeleidingscommissie.

delft frank_van_vliet_1.jpg

ris.delft.nl - ONDERZOEKSCOMMISSIE VOOR HET EERST BIJEEN
Op 26 maart heeft de gemeenteraad van Delft besloten tot een onderzoek naar een aantal projecten in relatie tot de financiële situatie van de gemeente. Het betreft de Spoorzone, de Harnaschpolder en de Sebastiaansbrug.
In de eerste bijeenkomst van de begeleidingscommissie zijn de selectie van onderzoeksbureaus, de criteria voor de beoordeling van de offertes en de planning besproken. Eind mei zal het onderzoeksbureau geselecteerd worden.
Voorts is besloten dat Frank van Vliet voorzitter is van de commissie en Lieke van Rossum de plaatsvervangend voorzitter. De begeleidingscommissie houdt de raad en andere geïnteresseerden met voortgangsberichten op de hoogte van de stand van zaken van het onderzoek.

-----

GroenLinks stuurt onderzoekscommissie aan!
hfvh

Redactioneel commentaar door harrie fruyt van hertog
Procesmanager gebiedsontwikkeling en raadslid voor GroenLinks Delft Frank van Vliet gaat als voorzitter de onderzoekscommissie trekken.
Op de website van Onafhankelijk Delft staat het woonadres van Van Vliet, Rietveld 228.
Hier woont ook Rik Grashoff, thans voorzitter van het landelijke GroenLinks.
Samen bewonen zij de door Rik Grashoff vernielde monumentale stadsboerderij.
Dus GroenLinks gaat het onderzoek aansturen.
Voor mij is het onbegrijpelijk dat de Delftse raad hiermee heeft ingestemd.

delft

Martin Stoelinga: daar worden de duistere zaakjes geregeld.

onafhankelijkdelft.nl - Niet naar achterkamertjes overleg met CdK Jaap Smit
Commissaris der Koning Jaap Smit heeft morgen alle Delftse fractievoorzitters ontboden in zijn werkkamer van het Provinciehuis. Ik heb besloten om niet naar dit achterkamertjes overleg over onze financiële puinhoop te gaan. Laat Jaap Smit maar naar Delft komen in een openbare vergadering.
Wij zijn tegen dit soort besloten vergaderingen. Daar worden de duistere zaakjes geregeld. Aan dit soort regentengedrag heb ik een bloedhekel. Doe normaal. Ik smeer graag een bammetje met Pindakaas en rij in een prachtige Mercedes 200E taxi van vijftien jaar oud. Zaken waar de gedeputeerden zwaar op neerkijken.


TOP

delft
dinsdag | 14 april 2015 | 01h01 | week 16 | POLITIEKDELFT.NL |

Foto van de dag

delft oostpoort_joan_vd_berg_20150413121236.jpg

Oostpoort, Joan v/d Berg.

delft

Voer voor de komende raadsenquete!
Willem van Oranjetunnel in failliete stad!
Grootste boosdoener m.i.z.: Rik Grashoff!
hfvh

delft willem_van_oranjetunnel_pier_eringa_prorail_timo_huges_ns_bas_verkerk_foto_ad_broeders_20150409.jpg

Pier Eringa ProRail, Timo Huges NS en Bas Verkerk burgemeester Delft. Foto Ad Broeders.
---
Redactioneel commentaar door harrie fruyt van hertog
Als je iets graag wilt hebben dan betaal je de hoofdprijs.
Meine Oosten D66, toen wonende aan de Spoorsingel liet voor circa 80.000 gulden omstreeks 1990 een onderzoek verrichten om uit te zoeken of de tunnel versneld gebouwd kon worden.
Rik Grashoff van GroenLinks schoffeerde wat jaren later het ministerie van Verkeer en Waterstaat omdat het maar niet opschoot door te roeptoeteren dat Delft de tunnel dan wel zelf ging bouwen.
Hier zit volgens mij de politieke angel, men vergeet niet zo gauw op het ministerie!
Minister Camiel Eurlings greep in en nam de niet te dragen risico's door Delft over.
Er werd onderling afgesproken dat Delft ging mee betalen aan de bouw van de treintunnel.
De financiering was geen enkel probleem voor Delft.
De spectaculaire grondopbrengsten die werden voorgeschoteld door Rik Grashoff dekten de plankosten.
De Van Leeuwenhoeksingel en Houttuinen werden duur aangekocht en daarna gesloopt.
Ik heb Grashoff nog wel eens gewaarschuwd, mocht het mis gaan met de toekomstige planontwikkeling dat Delft dan niet over voldoende reserves in de grondexploitatie beschikte.
Ik werkte in de jaren tachtig en negentig bij het Grondbedrijf Rotterdam, later het OBR Ontwikkelings Bedrijf Rotterdam en dat was mijn leerschool en voorbeeld, kennis van zaken die Grashoff duidelijk miste.
Mijn Rotterdamse visie: de NS zorgt voor overlast in je stad en een slimme onderhandelaar haalt daar geld uit in plaats van te betalen.
Het overnemen van de vorderingen op de gemeente Delft door het Rijk moet politiek geregeld kunnen worden.
'Verse' Delftse VVD en PvdA bestuurders moet het lukken te slagen met hun onderhandelingen lijkt mij.
Mocht er een D66-burgemeester komen, dan moet oud-Delftenaar Pechthold de financiële kwestie maar oplossen.
Een Willem van Oranjetunnel in een failliete stad, dat kan toch niet!

delft

J. van der Veen: Delft moet snel civiel van het rijk gaan vorderen als Delft niet snel van het rijk een verzekering krijgt dat ALLE spoortunnelkosten volledig door het rijk vergoed worden.

delft

onafhankelijkdelft.nl - Ingezonden brief J. van der Veen: volledige rijksspoortunnel vergoeding
Delft heeft recht op snelle gehele rijksvergoeding van alle (indirekte) spoortunnel (gevolg)kosten. Het is hoog tijd dat de regerende coalitie in Delft wakker geschud wordt.

Lees meer ...

Voorlopend aan het besluit over de spoortunnel door Delft waren er de projekten HSL en Betuweroute. Men koos voor peperdure varianten met bundeling, tunnels en geluidsweringen. Genoemde kosten zeven en vijf miljard, elders genoemd tien en vijf miljard.

De kosten voor de bundeling en kruising van wegen zijn elders ondergeschoven. De zwaar tegenvallende exploitatie brengt niet eens de onderhoudskosten en rentekosten op. Al met al ruim 22 miljard euro.

Men had ook de culnatuur van de weilanden kunnen opsieren met een mooi lint en mooie bruggen, waarover gracieus rijdende treinen zichtbaar zijn zonder voor veel mensen (geluids)overlast te veroorzaken. Totaalkosten zeker minder dan vijf miljard. Maar we hebben de peperdure “Groene Hart” tunnel om de boekoe, de fluitfuut en het groengras “te ontzien”.

Interessant zijn ook de tunnel onder de camping bij Giessen en de tunnel onder het Pannerdens Kanaal, om vooral de habitat van een of andere reptieltje niet te storen. Men heeft niet de moeite genomen om uit te zoeken of deze door iemand losgelaten zijn. Ook de rechtspraak bij de Raad van State bleef vele malen onvermurwmbaar voor het feit dat de grondwet andere en wel belangrijke doelstellingen noemt en niet de rust voor de boekoe, fluitfuut, groengras en een of ander reptiel.

Het is dan ook niet minder dan logisch dat het bij de bestuurders van Delft “zich tussen de oren wortelde” dat er in Delft hoe dan ook een spoortunnel moest komen voor de spoorlijn dwars door het hart van Delft, vooral bij uitbreiding tot vier sporen.

Aan de overtuiging in Delft hebben natuurlijk ook de spoortunnel en het ondergronds station in Rijswijk bijgedragen. Dat werd aangelegd hoewel vier sporen en een station op maaiveld, door Rijswijk goed geintegreerd konden worden en weinig overlast hoefden te veroorzaken.

Het is ook gezien het voornoemde dat Delft absoluut recht heeft op snelle gehele vergoeding van alle (indirekte) spoortunnel (gevolg)kosten, inbegrepen alle tegenvallers. Het is vooral Nederlands drukste spoorlijn DOOR Delft met vooral doorgaande reizigers. Het is dan ook rijksplicht om deze spoorlijn volledig te betalen. Men begrijpt wel dat het te zot zou zijn als Delft voor kosten van de A13 of A4 zou moeten opdraaien. Waarom dan wel voor de spoorlijn? Delft gaat so wie zo gebukt onder de onvergoede (bouw)overlast die de doorgaande A13, Vliet, spoorlijn en A4 veroorzaken. Bovendien wordt Delft ook gewurgd door ander rijksbeleid. Vanwege “Midden Delfland” mag Delft niet ten Zuiden van Tanthof uitbreiden en ook de uitbreiding in westelijke richting wordt belemmerd.

Delft moet snel civiel van het rijk gaan vorderen als Delft niet snel van het rijk een verzekering krijgt dat ALLE spoortunnelkosten volledig door het rijk vergoed worden. Aan het recht van Delft doet niet af dat Delft zo coulant is geweest om te proberen om een deel van de kosten met de opbrengsten van geïntegreerde bouw te bestrijden. Het rijk is met haar veelvoudige deskundigheid daarmee akkoord gegaan en heeft daarmee overtuigd dat het een zeker haalbaar voornemen was. Het rijk moet dan nu ook betalen nu dat het helaas niet gaat lukken.

Het is zwaar onrecht dat Delft en vooral de duizenden armen in Delft “gewaterboard” worden en nog veel erger “gewaterboard” gaan worden, omdat het rijk haar plichten niet wil nakomen. Dit past volstrekt niet bij gemeentelijke politici die voor de gemeentebewoners moeten opkomen. Er moet ook tegen hen geprocedeerd worden als zij hun plichten blijven verzuimen. Hopenlijk tonen zij passende waardering voor de deskundigheid en in het verleden verrichte als uiterst deskundig bewezen zware inspanningen inzake de HSL en de Betuweroute.

Die kan Delft met de opgebouwde dossiers ook verder helpen om de spoortunnel volledig te laten betalen door het rijk en de gemeentepolitici helpen om zo daadwerkelijk voor de Delftenaren op te komen. Waarom moeten de arme Delftenaren zwaar gebukt gaan onder zwaar tegenvallende rijksspoortunnelkosten terwijl het rijk de landelijke solidariteit heeft opgeheven en de gemeenten belast heeft met de werkloosheidskosten en zorgkosten. Dat terwijl vooral de rijkspolitiek en niet de gemeentepolitiek invloed heeft op het ontstaan van deze kosten. Het past niet anders dan dat de Delftse politiek haar solidariteit aanpast en voor de Delftenaren opkomt.

Hoogachtend
dhr. J. van der Veen
(rechts)wetenschap, kunst, politiek en geloof
veenfeb@ayaan.de ingvanderveen@yahoo.ca
+49 1577 955 8787

delft

binnenlandsbestuur.nl - EINDE MISBRUIK WOB ‘NOG NIET IN ZICHT’
Veel gemeenten zeggen last te hebben van ‘oneigenlijk’ gebruik van de Wet openbaarheid bestuur (Wob). De wetsaanpassing maakt volgens deskundigen geen einde aan het misbruik.
Bij een meldpunt van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) kwamen in het najaar van 2013 in twee maanden tijd ongeveer 500 meldingen binnen. Daaronder veel verzoeken die naar meerdere of zelfs alle gemeenten waren gestuurd. Ook waren veel informatieverzoeken ‘verstopt’ in andere correspondentie, zoals sollicitatiebrieven. Ook kregen gemeenten te maken met de truc van bijna identieke Wob-verzoeken. De (kwaadwillende) indiener hoopt dat een van de verzoeken over het hoofd wordt gezien. In dat geval kan de briefschrijver een dwangsom eisen, omdat hij geen antwoord heeft gekregen op een van zijn vragen.

delft

binnenlandsbestuur.nl - 'GEMEENTE MOET BETALEN VOOR LOKALE JOURNALISTIEK'
Gemeenten en provincies moeten lokale kranten ondersteunen om de democratie te waarborgen. Volgens de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) zouden de gemeenten een structureel bedrag uit het gemeentefonds moeten afstaan en de provincies kunnen dit van de opbrengst van hun verkochte energiebedrijven doen. Voor de VNG en het IPO ligt een taak weggelegd om de verdeling van het geld te regelen. Volgens Thomas Bruning van de NVJ moeten we op die manier een voorbeeld nemen aan Denemarken.


TOP

delft
maandag | 13 april 2015 | 00h55 | week 16 | POLITIEKDELFT.NL |

Levende Etalages

door Theodor van der Lans
Het begint een unieke traditie te worden: de Levende Etalage dag in Delft.
Vrijwilligers, amateurs, en bijna-professionals zijn éénmaal per jaar een kleurrijk palet in de Delftse binnenstad en in etalages.
Elk jaar trekt dit fenomeen meer bekijks.
Kijk hier maar mee voor een impressie.

delft

JP de Wit: Als door de enorme kaalslag aan ambtenaren er geen tijd is voor de controlefunctie van de gemeenteraad, dan is dat de doodsteek van de democratie.

delft torenhove_delft_gesoten_deuren.jpg

onafhankelijkdelft.nl - Door ambtenaren gebrek geen antwoord op schriftelijke vragen
Ik krijg geen antwoord op de hamvraag van wie al die WOB verzoeken zijn. Van de 370 WOB verzoeken zijn driekwart oneigenlijk. De aanvrager stelt onzinnige vragen en krijgt bij overschrijding van de antwoord termijn een vergoeding van €30/dag met een maximum van €1260 euro.

delft

Fred Kruitwagen: Graag een gefundeerd antwoord van de gemeentelijke beleidsmakers of gemeenteraadsleden die deze nieuwe beleidsmaatregel hebben goedgekeurd.

delft scanauto_koornmarkt.jpg

delftopzondag.nl - Wat ik zeggen wil: Het nieuwe parkeren
In een tijd waarin solidariteit aan het verdwijnen is, de Gemeente Delft wanhopig probeert een Artikel 12 van zich af te wentelen en verdere bezuinigingen zelfs voor de gemeente een te krasse maatregel lijkt, wordt vanuit gemeentewege ineens ‘het nieuwe parkeren’ ingevoerd.

Lees meer ...

Voor mij zijn dat 408 bezoekuren op jaarbasis en via internet of telefoon is aan- en afmelding te regelen. Het systeem zou de gemeente kapitalen schelen: de nieuwe Segways, hun bestuurders, de nieuwe auto's - allemaal beplakt of geüniformeerd met het logo ‘Handhaving’ - zouden effectiever en goedkoper zijn bij het controleren.

Dit alles geldt voor een beperkt aantal wijken. Bent u woonachtig in een van de door de gemeente aangewezen wijken die onder Handhaving vallen, dan bent u de klos. Helaas, maar zo is het nu eenmaal. Woont u als Delftse ingezetene in een (nog) niet door de gemeente uitverkoren handhavingswijk, dan scheelt u dat telefoonkosten, afgezegde bezoeken omdat het saldo uren op is en het besef dat u en uw bezoek de mazzelaars zijn die deze ellende niet te hoeven ondergaan.

Vanwaar deze tweedeling tussen Delftse burgers die op basis van toevalligheid in wijk 1, 2 of welke dan ook wonen? Dat de gemeente hoe dan ook geld nodig heeft, snap ik. Maar de motivatie van ‘de één wel, de ander niet’ is mij en anderen nog niet aangegeven. Zou het niet evenwichtiger, eerlijker verdeeld zijn en tonen van meer solidariteit om elke autobezitter in Delft naar rato een bijdrage te laten betalen, los van de wijk waar die persoon woont? Nog los van het gegeven dat in de zogenaamde buitengebieden meer parkeerruimte is dan in de centrumwijken.

Graag een gefundeerd antwoord van de gemeentelijke beleidsmakers of gemeenteraadsleden die deze nieuwe beleidsmaatregel hebben goedgekeurd.


TOP



html5 logo Valide CSS!