PERSOONLIJKE WEBLOG    http://www.harriefruytvanhertog.nl
TWITTER - harrie fruyt van hertog redacteur politiekdelft.nl
VIDEO'S door harrie fruyt van hertog (PRODEO) op YouTube
OLDTIMERS (>300) gefotografeerd door foto PRODEO in Delft
OLDTIMERS (>50) Karmann Ghia's op de Markt in Delft (video PRODEO Youtube)

delft
zondag | 7 september 2014 | 20h20 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft feyenoord_20140900.jpg

Een halfuurtje gezellig leuteren met:

Van Hanegem: 'Meestrijden om titel slaat nergens op'



TERUG NAAR BOVEN

delft
zondag | 7 september 2014 | 02h41 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft harrie_fruyt_van_hertog_20070303_205610.jpg

Het leven na operatie TURP

Lees mijn nieuwe (65+) column op mijn weblog.
bron: http://www.harriefruytvanhertog.nl/uncategorized/het-leven-na-operatie-turp/

TERUG NAAR BOVEN

delft
zaterdag | 6 september 2014 | 15h54 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

De Delftse politiek is weer eens ingeslapen en heeft geen openlijke mening!
Als het nodig is, hoor je ze niet!
hfvh

delft leefbaar_rotterdam_joost_eerdmans_jihadisten_verraders_20140906.jpg

bron: Joost Eerdmans: 'Nederlandse jihadisten zijn verraders'

TERUG NAAR BOVEN

delft
zaterdag | 6 september 2014 | 05h04 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Boem, boem, boem, ...
Waarom?
hfvh

11. Wanneer wordt de bas (dBc) geweerd uit de binnenstad?

College van Burgemeester en Wethouders gemeente Delft
Cc: leden van de raad
p/a raadsgriffie Delft, 28 augustus 2014

Betr.: Festivals, evenementen, festiviteiten, collectieve en incidentele festiviteiten, huisfeesten, optredens in de openbare ruimte van de binnenstad, regels, uitzonderingen, ontheffingen, incidentele ontheffingen, onder het thema ‘in Delft is het nooit geen feest’

--------------------------------------------------------------------------------
Geacht college,

Met het groeiend aantal evenementen(-organisatoren), opleidingsinstituten en horeca inrichtingen is de overlast in de binnenstad - die zelf ruimtelijk niet kan groeien - opnieuw toegenomen.

Zijn het de mensen die de oorzaak zijn van de overlast, of is het de flexibele en onduidelijke regelgeving die te veel ruimte biedt aan ongewenste overlast. Dit valt moeilijk te achterhalen, aangezien meldingen noch vergunningen voor bewoners inzichtelijk zijn, waardoor er niet is te toetsen. Wij ervaren dat ook handhavers/wijkagenten worstelen met de vergunningen en tijden.

Wij richten ons tot u met onderstaande vragen waarvan een aantal nog openstaat sinds de Externe Oriëntatie evenementenbeleid in Lijm & Cultuur op 19 februari 2013:
1. Hoe bepaalt de gemeente wat een beeldbepalend evenement is en of een evenement wel of niet bijdraagt aan het behalen van gemeentelijke doelen en wat zijn de toetsingscriteria?
2. Hoe worden evenementen gemonitord om de economische waarde ervan te bepalen? Kunnen wij de uitkomsten hiervan ontvangen?
3. Welke evenementen dienen om bovengenoemde redenen persé in de binnenstad plaats te vinden en welke afwegingen worden daarbij gemaakt?
4. Hoe wordt er vanuit de gemeente gestuurd op het optimaal benutten van terreinen als Lijm & Cultuur en TU rond Mekelweg?
5. Hoe worden de belangen van de bewoners in de binnenstad en het vestigingsklimaat voor de beoogde nieuwe bewoners (hoogopgeleiden, kenniswerkers, het arbeidspotentieel voor bedrijven) afgewogen tegen de vermeende extra economische opbrengst van festiviteiten voor de binnenstad?
6. Wat zijn de extra kosten voor de gemeente van de festiviteiten (schoonmaak, extra inzet politie etc.) en wat zijn de economische baten?
7. Aan welke criteria dient een evenementenlocatie te voldoen en welke locaties zijn op grond daarvan als zodanig te benoemen?
8. Wat is de visie van de gemeente op het maximaal aantal evenementen dat op één locatie kan worden georganiseerd? Welke criteria worden hierbij gehanteerd?
9. Zijn de meetgegevens van het in de zomer van 2013 geplaatste geluidsmeetsysteem op Markt, Beestenmarkt, Doelenplein, Vrouw Juttenland, Brabantse Turfmarkt en (nog te plaatsen op) Heilige Geestkerkhof al gekoppeld aan een internetapplicatie t.b.v. publiekelijk toegankelijke real-time metingen inmiddels te bekijken en te analyseren? Kunt u deze meetgegevens aan ons beschikbaar stellen?
10. Onder welke voorwaarden wordt er gehandhaafd en wat zijn de consequenties?
11. Wanneer wordt de bas (dBc) geweerd uit de binnenstad?
12. Wordt het niet tijd nu inmiddels een groeiend aantal panden horecabestemming heeft gekregen en daarmee individueel ook 12 ontheffingen/jaar plus verhoging geluidsbelasting met 15 dB(a) bovenop de toegestane geluidsbelasting (in de openbare ruimte) de toegestane belasting te heroverwegen?

Wij denken niet dat bands of bezoekers zullen wegblijven als de geluidsbelasting wordt teruggebracht.

Wij zien uit naar antwoorden op bovenstaande vragen en praten graag mee over afwegingen in het evenementenbeleid ten behoeve van de balans tussen feesten enerzijds en wonen en werken anderzijds.

Met vriendelijke groeten,
BV Binnenstad Noord i.o., Joop Gravesteijn
BV De Oude en De Nieuwe Delf, Ansje Jonquière-Kamps
BV Zuidpoort, Floris le Conge Kleyn

bron: http://ris.delft.nl/internet/ingekomen-stukken_3169/?year=2014&week_start=36&week_end=36&search=1698523

TERUG NAAR BOVEN

delft
vrijdag | 5 september 2014 | 23h44 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Kale Spoorzone Delft biedt (tijdelijke) kansen voor campers uit Europa!

delft

Rotterdam, Lloyd Multiplein.

Wereldhavencamping 'praktisch op locatie' Op het Lloyd Multiplein in Rotterdam is dit weekend de wereldhavencamping neergestreken. Met zestig campers uit het hele land bezoeken de leden van de Nederlandse Kampeerauto Club de Wereldhavendagen.
...
Bestaande campings in en rond Rotterdam zijn volgens Van de Star geen optie: "Ja, er is wel een camping hier in Rotterdam, maar de bodem daar is erg zacht en niet geschikt om zestig campers neer te zetten. Dan liever hier, dan heb je geen wegzakkende auto's."

bron: http://www.rijnmond.nl/nieuws/05-09-2014/wereldhavencamping-praktisch-op-locatie

--------------------
delft venetie_parkeren_campers_20060814_145524a.jpg
Venetie. Parkeerterrein voor parkeren van campers.

TERUG NAAR BOVEN

delft
vrijdag | 5 september 2014 | 20h02 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Rode Loper Nieuwe Langendijk nog geen succes
Oproep: Ferrie Föster doe er wat aan!

delft nieuwe_langendijk_000_scooteroverlast_20140903_164027.jpg delft nieuwe_langendijk_papierbak_20140903_161806.jpg
delft nieuwe_langendijk_20140903_124306.jpg delft nieuwe_langendijk_touringcars_20140503_161339.jpg

door harrie fruyt van hertog, redactie politiekdelft.nl

Morgen opent STIP wethouder Ferrie Föster Manou Fashion.
Een mooie gelegenheid voor hem om de Nieuwe Langendijk rond te wandelen.
Hij kan dan de nog steeds bestaande problemen in ogenschouw nemen.
Voor deze pragmatische wethouder is problemen oplossen gesneden koek.
Opdracht: maak van de Nieuwe Langendijk een fijne obstakelvrije wandelpromenade!
Hoe?
Heel simpel, begin al het motorrisch verkeer 's middag en 's avonds te verbieden.
Touringcars hebben hier niets meer te zoeken.
De bezoekers gaan wandelen.
Als ze dat niet willen reizen ze per elekrische shuttle, fluisterboot of weet ik veel.
Op de middenberm is ruimte voor fietsparkeren en dat moet worden gehandhaafd.
Blauwe papiercontainers ontsieren en horen aan de voorzijde van de panden niet thuis.
De terrassen op de middenberm zijn niet te genieten door het happen van uitlaatgassen.
De Rode Loper als entree naar de binnenstad stelt nu geen reet voor.
Ferrie, ga aan de slag en maak er werk van!
Bewoners, ondernemers en bezoekers zullen meer plezier beleven na jouw acties.

TERUG NAAR BOVEN

delft
vrijdag | 5 september 2014 | 19h18 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Persbericht Wethouder Förster opent
exclusieve boetiek Manou Fashion

delft nieuwe_langendijk_013_manou_fashion.jpg

Delft is een exclusieve damesboetiek rijker.
Manou Fashion opent zaterdag 6 september 2014 haar deuren. Wethouder Ferrie Förster zal op zaterdag 6 september om 15 uur Manou Fashion aan de Nieuwe Langendijk 13 in Delft-Centrum feestelijk openen.


Aandacht voor de Delftse binnenstad / Delft wil behoren tot de 10 leukste winkelsteden van Nederland
De gemeente Delft investeert samen met diverse partners vanuit het samenwerkingsorgaan SCMD en de Acquisiteur Delftse binnenstad veel in de ontwikkeling van de binnenstad. Zo wordt binnenkort ook nog een winkelgebiedsmanager aangesteld voor het centrum en komt er een kwalitatief hoogwaardig bidbook voor de binnenstad uit. Delft wil op termijn behoren tot de top 10 leukste binnensteden. Men is hard aan het werk om dat ook te bereiken.
Een trendy damesboetiek zoals Manou Fashion past helemaal binnen de visie van de gemeente. De Acquisiteur Delftse binnenstad tracht samen met het Eigenarenplatform en alle andere actoren nieuwe bedrijven te interesseren voor Delft/Centrum, en dat gaat goed. De nieuwste aanwinst, Manou Fashion, speelt in de behoefte van de vrouw die zich exclusief, leuk, verrassend maar ook betaalbaar wil kleden.

Manou Fashion heeft gevoel voor mode.
De onderneemster Naouel Makhlouf wil samen met haar compagnon Rashid een exclusieve damesmode aanbieden. Alle kledingtrendse en de laatste mode wordt nauw op de voet gevolgd en daar wordt op ingespeeld. Daarnaast wordt er nauw samengewerkt met een succesvolle sieradenontwerper. Kortom: de klanten kunnen zich modieus laten adviseren en van top tot teen stijlvol gekleed de winkel verlaten. Manou Fashion onderscheidt zich hiermee duidelijk ten opzichte van andere kledingaanbieders in Delft.

Pers en Publiek zijn van harte welkom om de feestelijke opening bij te wonen op zaterdag 6 september bent u vanaf 14.30 uur van harte welkom bij Manou Fashion aan de Nieuwe Langendijk 13.
Uiteraard kunt u daarbij genieten van een hapje en een drankje.


TERUG NAAR BOVEN

delft
vrijdag | 5 september 2014 | 14h19 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Thema Delfiade; Vrijheid en Verbondenheid

Geachte Mevrouw, Mijnheer,

In de bijlage treft u het thema aan van de Delfiade en verdere gegevens aan.
Met vriendelijke groeten,
Tom Wagemans

Websites: www.delfiade.eu www.delftceramica.nl www.etpholland.nl

30 jaar Evenementenorganisaties

ETPHolland,Delft Ceramica,Delfiade,Delft Historica
Dirk Costerplein 265
2624 VC Delft
Tel: 015 261 27 56
M. 06 2315 2314 NIEUW

----------------------------------
Zaterdag 18 oktober 2014

www.delfiade.eu

Zonsopgang: 08.10 uur Zonsondergang 18.39 uur
“Vrijheid en Verbondenheid”

Dit is het thema van de Delfiade 2014.

Iedereen, die deelneemt aan de Delfiade, kan dit thema gebruiken in zijn presentatie of optreden om het op zijn/ haar manier in te vullen. Maar niets moet.
De verbondenheid blijkt uit de gezamenlijke uitstraling, vanuit de Delftse samenleving op deze dag.
Van welzijn en maatschappelijke organisaties, van cultuur en bedrijfsleven, tot sport en gezondheid.
Een presentatie van “De Stadsgids Live”.

Hoe gaat Delft de toekomst in?

De organisatie hoopt dan ook op deelname van diverse gemeentelijke organisaties, voorlichting over de A4, de Spoortunnel, Nieuw Delft, de politieke partijen, activiteiten vanuit de T.U., studentenorganisaties:
Oftewel laat je zien en horen.

Optredens en demonstraties worden tijdens de Delfiade onder andere verzorgd door koren, dansgroepen, sportscholen, orkesten etc.

Ars Vocalis viert op deze dag haar 11e lustrum onder het thema “ Vrijheid en Verbondenheid” met een optreden in de Oude Kerk om 14.00 uur.
Ars Vocalis is zo vriendelijk om de Delfiade toestemming te geven het thema te gebruiken voor de gehele Delfiade.

TERUG NAAR BOVEN

delft
vrijdag | 5 september 2014 | 03h23 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_od_20140700.jpg

Bezuinigen? Burgemeester en wethouders krijgen straks juist meer

delft

door Jan de Wit
...
Verhoogde bestuurskosten burgemeester incl. 13e maand 13x€472 = €6136 Vijf wethouders extra bestuurskosten 5x13x€588 = €38220 bij > 100.000 inwoners zal B&W per jaar minimaal €44356 meer gaan kosten (excl onkostenvergoedingen)
...
We zullen bij de begroting zeker met een voorstel komen. Want wij willen al twee jaar dezelfde inkrimping op het College bestuursapparaat als op de rest van het ambtenaren apparaat. Voorbeeldfunctie. Het oude college van CDA, D66, PvdA, GL en Stip wou er niet aan omdat ze het zo druk hadden met bezuinigen en de Metropool.
Leuke van deze hele exercitie zal nu de opstelling van CDA fractievoorzitter David van Dis zijn. Uit de college geschopt leidt bij CDA meestal tot geheel andere inzichten.
...
bron: http://onafhankelijkdelft.nl/bezuinigen-burgemeester-en-wethouders-krijgen-straks-juist-meer/

TERUG NAAR BOVEN

delft
vrijdag | 5 september 2014 | 00h00 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Voetgangersbrug Mahlerstraat en Componistenpad

delft mahlerstraat_000_brug_vervanging_eind_september_gemdelft_twitter.jpg

bron: https://twitter.com/GemeenteDelft/status/507526755260043264?refsrc=email

TERUG NAAR BOVEN

delft
donderdag | 4 september 2014 | 11h38 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Voetgangersbrug Mahlerstraat en Componistenpad

delft mahlerstraat_000_brug_afgesloten.jpg

Komt dit nog goed voor 8 september?

Krijg de indruk dat de op het bord vermeldde datum niet klopt aangezien het nu al de avond van 3 september is.
Dit staat op de website delft.nl:
Van 20 mei tot en met 8 september is de voetgangersbrug afgesloten vanwege instortingsgevaar.
bron: http://www.delft.nl/Inwoners/Bereikbaar_Delft/Werk_in_uitvoering/Voorhof_en_Buitenhof

Ik begin me toch af te vragen of de brug dan weer gewoon open gaat met die houten planken op het brugdek zodat de kans bestaat dat er weer een buurvrouw doorheen zakt. Maandag is het namelijk alweer 8 september en daar zit dan ook nog eens een weekend tussen. Hebben ze nu krap twee werkdagen om een brug te vervangen?

Overigens is het niet de enige houten brug die verrot is. Aan het componistenpad richting de Pijperring hebben we een brug waar een stukje afzetting op staat. Die staat er al jaren.

Dat de brug aan de Mahlerstraat is afgesloten vind ik niet erg, dit was namelijk een vluchtweg voor drugs dealende jongeren, veelal van Internationale afkomst.

groet,
George

TERUG NAAR BOVEN

delft
donderdag | 4 september 2014 | 10h40 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft

Stilte rond ondernemers

door Jesse Budding

Het blijft een beetje stil rondom Tussen de Geveltjes, de ondernemersvereniging die begin 2013 met veel tamtam werd opgericht. “Het duurt anderhalf jaar voor iedereen begrijpt wat er moet gebeuren”, concludeert mede-initiatiefnemer Ronald Vis.
...
“Er is bijzonder weinig nieuws”, constateert René Nobel van schoenenwinkel Nobel, nog steeds lid. “Maar ik kan me geen brief over opheffing herinneren. Ben benieuwd wat er met mijn contributie is gebeurd.” Die moet 441,65 euro hebben bedragen.
...

bron: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=3026284

TERUG NAAR BOVEN

delft
donderdag | 4 september 2014 | 03h04 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Citaat Jan de Wit

Dit is geheim. Waarschuwing. Als u onder ambtseed staat niet lezen! Jan Peter de Wit: van horen zeggen uit het presidium: de korting van 10% die het college doorvoerde op de raadsvergoeding wegens bezuinigingen, mag sinds 1 juli jl niet meer. We krijgen sindsdien weer de volledige vergoeding. Als Delft ook 1 januari 2015 nog meer dan 100.000 inwoners heeft dan krijgen we met terugwerkende kracht vanaf januari 2014 ook een verhoogde raadsvergoeding uitbetaald?

Commentaar redactie politiekdelft.nl
harrie fruyt van hertog:
De ingevoerde korting om mee te bezuinigen mag ineens niet meer?
Stel je hebt zelf voldoende inkomen en/of vermogen en je hebt de raadsvergoeding niet nodig om van te leven.
Wat dan te doen?
Zie af van je raadsvergoeding en geef het geld aan een goed doel!
De Delftse burgers zullen het waarderen.

TERUG NAAR BOVEN

delft
donderdag | 4 september 2014 | 02h43 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_od_20140700.jpg

Spoordébaclè: GroenLinks Rik Grashoff vergoeilijkt zijn financieel wanbeleid

delft rik_grashoff_marokkaan.jpg

Jan de Wit: GroenLinks wethouder Rik Grashoff van 1998-2006 en nu GL partijvoorzitter is geen klein Marokkaans kutcrimineeltje maar een hele grote door €117 miljoen Delfts geld te verbrassen aan een prestigeproject voor Rijksstenenschuivers en vooral ten bate van zijn eigen politieke carrière.

door Jan de Wit, Onafhankelijk Delft

In de Delft op Zondag geeft voormalig GroenLinks wethouder Grashoff de crisis de schuld van de financiële tegenslagen in de spoorzone. Ook vindt hij drie miljoen extra per jaar maar weinig.

Geen enkele relativering of zelfkritiek heeft deze potentaat. Bang om foute beslissingen te bekennen. De GroenLinks leugen regeert rustig verder in Delft.

De spoortunnel was er sowieso gekomen want het Rijk maakt de gehele verbinding van Amsterdam – Schiphol – Den Haag – Rotterdam viersporig. Maar Grashoff wilde dat het sneller aangelegd werd.

Kromliggen voor snelheid. Is dat Links?

Toen het Rijk dat weigerde, zei Grashoff “dan bouwen we die spoortunnel zelf”. Knettergek dus, maar de raad applaudisseerde luid mee met die linkse onzin. Kosten spoortunnel €650 miljoen. Totaal investering in het gebied 1 miljard. De gehele begroting van Delft is €300miljoen. Rik ging aan de slag met Carte Blanche van alle andere partijen (jaknikkers) in de gemeenteraad. Alle beslissingen werden vervolgens als echte dieven in geheime vergaderingen genomen.

Dat moest natuurlijk gigantisch fout lopen. In 2008 was er al een tekort begroot van €83 miljoen. De tunnel was onbetaalbaar voor Delft. Het Rijk greep gelukkig keihard in en nam de gehele verantwoordelijkheid van de gemeente Delft over. Het Rijk perste wel de gemeente Delft uit door €117 miljoen bijdrage te eisen. Grashoff was toen al vertrokken. In feite betalen we €117 miljoen voor een versnelde aanleg. Als we rustig hadden gewacht tot Station CS Delft een te groot knelpunt was geworden (2020) hadden we niks hoeven bijdragen.

In die tijd (2000) smeet het Linkse college van Grashoff , Torenstra (PvdA) en D66 (Oosten) met tientallen miljoenen tegelijk. De verkoop van EZH elektriciteitscentrale leverde hfl 223 miljoen op. Een orgie van zo snel mogelijk miljoenen verbrassen volgde. De burgers mochten zogenaamd bepalen waar het eerste deel hfl 115 miljoen heen ging. Het moesten ideeën die kort uitvoerbaar waren. Immers het ging Grashoff cs vooral om hun herverkiezing. Hun linkse hobby’s clubjes kregen alles. Niks werd gereserveerd voor tegenvallers, structureel beleid of de Algemene Reserve. Een criminele daad feitelijk, want dat geld was van iedereen.

Het tweede deel van het EZH geld (hfl 83 miljoen) die op de Escrow rekening stond, is later ook stilletjes onder hun linkse vriendjes en hun projectjes verbrast. PvdA liet overal buurhuizen, wijkkastelen, gezondheidscentra en sporthallen als paddenstoelen uit de grond schieten. En de PvdA tuigde een leger van linkse geitenwollen sokken buurtwerkers op. Het geld klotste tegen de bovenste plinten. Verspillen was de norm. De ambtenaren kregen opdracht om elke werkdag één miljoen op te maken. GL mocht tientallen miljoenen pakken om hun spoortunnel en stadskantoor versnellen. Tegelijk werd ook de doortrekking van de A4 tegen gehouden. De communicatie werd in eigen hand genomen. Kritiek werd weggehoond.

Dat moest resulteren in een gigantische Linkse verkiezingsoverwinning. De gedroomde dictatuur van Grashoff en Torenstra bleef bij de verkiezingen van 2002 uit door de plotselinge opkomst van Leefbaar Delft / Pim Fortuyn / Stoelinga. PvdA coryfee Torenstra kan het nog steeds niet bevatten dat hij door de burgers niet beloond is voor zijn miljoenen gestrooi. De Linkse elite kreeg een bloedhekel aan populisten. In die tijd had de PvdA nog 14 zetels.

De crisis is helemaal niet de oorzaak van de financiële malaise voor Delft met de spoorzone. Het was de grootheidswaanzin van Links Delft om Rijksprojecten te versnellen en door onnodig boven onze draagkracht bij te dragen in de tunnelbouw. Treinen in plaats van auto’s. Tegelijkertijd een gigantisch onverantwoordelijk verspillen van Energie EZH miljoenen aan korte termijn linkse hobby’s. Voor persoonlijk eigenbelang van herverkiezing en machtswellust was de waan van de dag belangrijker dan toekomstvisie. Hadden we dat geld maar gereserveerd voor de duurzame Spoorzone ontwikkeling en Stadskantoor.

De vermeende OZB grondopbrengsten uit de spoorzone van €87 miljoen waren zo ver weg in de tijd, dat er eerst jarenlang fors verlies geleden moest worden. Echte salon socialisten die denken dat ze de Markt kunnen voorspellen. En nu is de totale bijdrage van Delft aan de spoortunnel zeven miljoen euro per jaar. Tot 2022 maar, zou Grashoff zeggen. Ik denk niet, dat alles dan bebouwd en af is.

Ik kan dit met een schoon geweten schijven. Alleen Stoelinga en ik hebben altijd forse kritiek gehad op de totaal onverantwoordelijke geldverspilling van PvdA, GL en D66. Ook de mega risico’s waren de reden dat we tegen de megalomane plannen van Grashoff stemden. Daarom werden we verguisd en genegeerd. Nog steeds trouwens. Het Linkse verspillen gaat nog steeds door. Denk aan de Sebastiaansbrug.

De verplichte bijdrage van Delft aan de tunnel is € 117 miljoen (waarvan inmiddels € 76,2 miljoen is betaald).

De bijdrage van de gemeente aan de spoortunnels is volgens het spaarmodel (ter compensatie van tegenvallende grondwaardes) bedraagt in totaal € 42 miljoen, is vanaf 2013, tien jaar à € 4 miljoen. Daar komt nu door de stresstest €3 miljoen bij.

In feite betalen we nu voor spoorzone €7 miljoen/jaar en voor het Stadskantoor €7,6 miljoen/jaar. Dat is samen 14,6 miljoen per jaar. Bedenk hierbij dat de gehele OZB opbrengt voor de gemeente Delft €22 miljoen bedraagt. Dan begrijp je de impact op onze begroting voor het komende decennium.

De totale kaalslag is dus begonnen. Alle voormalige EZH projecten zijn al gestrand. Geen vet meer op de botten. Delft is een financiële anorexia patiënt geworden door oer-links brasgedrag. Links lullen en rechts je eigen zakkenvullen en ondertussen snel de reserves opmaken voor je eigen heilstaat hobby’s. Dat mag straks rechts zien op te lossen??? Blijf maar lekker Links stemmen, des te eerder moet je bij je buren aankloppen of ze nog een boterham over hebben. Participatiemaatschappij. In feite participeren we nu allemaal al in de Linkse Spoorzone schulden.

Links is in Delft sinds 1998 aan de macht. De gevolgen voor Delft zullen uiteindelijk desastreus zijn. We staan nu aan de rand van de financiële afgrond. Gevolg kaalslag op social-, zorg- en cultuurgebied. Maar dat zal niet genoeg zijn. Uiteindelijk meer belasting betalen voor veel minder service. En dat allemaal voor de versnelling van de carrière van Rik Grashoff. Voorzitter van het GroenLinks wespennest, wat een kut baan trouwens.

bron: http://onafhankelijkdelft.nl/spoordebacle-groenlinks-rik-grashoff-vergoeilijkt-zijn-financieel-wanbeleid/

TERUG NAAR BOVEN

delft
woensdag | 3 september 2014 | 09h39 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Kwartiermaker Metropoolregio
Lucas Vokurka
pakt met bril op een ijskoude douche!

TERUG NAAR BOVEN

delft
woensdag | 3 september 2014 | 02h42 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft gemeentehuis_midden_delfland_schipluiden.jpg

Gemeentehuis Midden-Delfland te Schipluiden.
--------------------

RAAD OP WERKBEZOEK NAAR MIDDEN-DELFTLAND

3 september 2014 - De gemeenteraad van Delft brengt op vrijdag 12 september samen met het college van b en w een werkbezoek aan de gemeente Midden-Delfland.

De raadsleden laten zich ’s ochtends in de raadszaal in Schipluiden bijpraten over de ontwikkeling van het groen in de regio en de relatie tussen stad en landelijk gebied.

’s Middags kunnen de raadsleden deelnemen aan workshops, waarin de thema’s duurzaam boer blijven en het project Gras voor glas centraal staan.

bron: http://ris.delft.nl/internet/actueel_3173/item/raad-op-werkbezoek-naar-midden-delft_45206.html

TERUG NAAR BOVEN

delft
woensdag | 3 september 2014 | 01h35 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

D66 boycot CDA waterkaraffen
D66 serveert duur SPA water

delft gerrit_jan_valk_waterkaraffen_vertrokken_cie_20140902.jpg
delft twitter_steinstra_karaffen_cie_20140902.jpg

Pieter Stienstra D66 meldt in zijn wijsheid:
Deze flexjes staan er altijd. Karaf in het midden ontbreekt vanavond omdat het maar 2 korte plenaire sessie betreft.

bron: https://twitter.com/gjevalk/status/506863109336989696

TERUG NAAR BOVEN

delft
dinsdag | 2 september 2014 | 14h05 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

HIGH TECH CENTRE IN DELFT

delft

Uitdagend middelbaar techniekonderwijs met de modernste apparatuur. Dat wordt het nieuwe High Tech Centre Delft. In januari 2015 gaat het van start.
...
POPULAIR
Het centrum is nodig, omdat er een toenemende vraag in heel Haaglanden is naar goed opgeleid technisch personeel. Dergelijke opleidingen zijn populair. Dat bleek uit de enorme belangstelling tijdens open dagen bij ROC Mondriaan en het Wellant College in Rijswijk en het aantal inschrijvingen voor deze opleidingen.
...

bron: http://www.delft.nl/Inwoners/Nieuws_2014/High_Tech_Centre_in_Delft

TERUG NAAR BOVEN

delft
dinsdag | 2 september 2014 | 05h46 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft gemeenteraad_2014_beediging.jpg

GEMEENTERAAD BEGINT AAN NIEUW VERGADERSEIZOEN

1 september 2014 – Het nieuwe vergaderseizoen van de gemeenteraad start volgende week met de reguliere commissievergaderingen. Maar de raads- en commissieleden komen ook al deze week bij elkaar.

Op dinsdag 2 september wordt van 19.30 uur tot 20.15 uur in de raadszaal een technische presentatie gegeven over de vorming van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de liquidatie van het Stadsgewest Haaglanden. Daarna vindt tot 22.00 uur een tafeltjesavond plaats in het stadhuis. Raads- en commissieleden kunnen dan vragen stellen aan ambtenaren over de innovatie van het sociaal domein. Beide onderwerpen worden volgende week in de commissievergaderingen behandeld.

In dit nieuwe vergaderseizoen werkt de raad niet meer met vier, maar met drie nieuwe adviescommissies. Dit zijn de commissie Sociaal Domein, de commissie Economie, Financiën en Bestuur en de commissie Ruimte, Verkeer en Wonen.

De commissie Sociaal Domein vergadert op dinsdag 9 september. De commissie Economie, Financiën en Bestuur komt op woensdag 10 september bij elkaar. In verband met de Taptoe is die commissievergadering een dag vervroegd.

Alle commissievergaderingen beginnen in de regel om 20.00 uur met de procedurevergadering. Aansluitend, vanaf ongeveer 20.15 uur, wordt de overlegvergadering gehouden. De commissies vergaderen in de raadszaal. De vergaderingen zijn openbaar en kunnen rechtstreeks op de publieke tribune of thuis via de webcast worden gevolgd.

bron: http://ris.delft.nl/internet/actueel_3173/item/gemeenteraad-begint-aan-nieuw-vergaderseizoen_45212.html

TERUG NAAR BOVEN

delft
dinsdag | 2 september 2014 | 05h25 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_necker.jpg

Uitkomsten van onderzoek:
Communicatie met uw gemeente

delft neckernl_grafiek_contact.jpg

Tabel 2: Favoriete kanaal voor contact met gemeente

Geacht panellid,

Onlangs heeft u deelgenomen aan een onderzoek over de communicatie met uw gemeente, waarvoor onze hartelijke dank. U heeft in dit onderzoek aangegeven dat u op de hoogte wilt worden gehouden van de uitkomsten van dit onderzoek. De belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek kunt u hier lezen.

Met vriendelijke groet,

Frank van Kooten
De Stem Van

TERUG NAAR BOVEN

delft
dinsdag | 2 september 2014 | 04h15 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft asvest_nieuwbouw_20140428_143607.jpg

Delft, Asvest 20-28.
--------------------

delft logo_doz_20140700.jpg

Niemand wil leegstand aan de Asvest en toch staat het al een jaar leeg

door Jesper Neeleman

Een rij panden aan de Asvest, pal tegenover de Zuidpoortgarage, is al ruim een jaar dichtgetimmerd. Niemand is blij met deze situatie en de vervallen aanblik van de gebouwen, maar desondanks gebeurt er niets.
...
Discussiepunten Eén van de discussiepunten gaat volgens de projectleider over een poort die richting het Achterom leidt. “Als we het pand slopen mag je vervolgens, volgens de gemeente, niet direct langs dit paadje bouwen. Volgens het bestemmingsplan mag dit wel. Dat viel ons een beetje tegen.” Verder ontstond een meningsverschil over een stuk gemeentegrond dat gekocht zou worden, maar waar volgens de ontwikkelaar nog een hele rij stalen damwanden in bleek te zitten. “Maar er is nog steeds een geldige en bruikbare sloop- en bouwvergunning voor het oorspronkelijke kantoorplan, alleen zijn hier tot op heden geen afnemers voor.”
...

bron: http://www.delftopzondag.nl/algemeen/niemand-wil-leegstand-aan-de-asvest-en-toch-staat-het-al-een-jaar-leeg

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 1 september 2014 | 12h46 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Burgerbrief: het nieuwe stadskantoor (HNK)

Onderwerp: het nieuwe stadskantoor (HNK)

hi griffie gemeente delft
ik heb de navolgende vraag aan de gemeenteraad.
graag integrale plaatsing op de ingekomen stukken lijst.
gr
harrie fruyt van hertog
hugo de grootstraat 174
2613tz delft
redactie@politiekdelft.nl

----------------------------------------------
Delft, 1 september 2014

aan de gemeenteraad van delft

De bouw van het nieuwe stadskantoor het HNK schiet al aardig op.
De grootheidswaanzin van de opdrachtgevers, het Delftse bestuur, begint zichtbaar te worden.
De foto geeft daar een goede indruk van.
De nog uit te voeren afbouw aan de achterzijde van het nieuwe stadskantoor vergroot het gebouw nog meer.
Mijn vraag: Is deze uitbreiding nu wel echt nodig?
Zo nee, wilt u dan wethouder Lennart Harpe VVD opdracht geven de bouw te stoppen nu dit nog kan.
Berperking van overbodig volume zal op termijn kostenreductie opleveren.

harrie fruyt van hertog
redactie politiekdelft.nl

delft stadskantoor_20140512_164322a.jpg

----------------------------------------------
Publicatiedatum & behandelend orgaan
01-09-2014 Commissie Ruimte, Verkeer en Wonen
Onderwerp en afzender
1698636 - Burgerbrief: het nieuwe stadskantoor.pdf
Behandelvoorstel
Agenderen voor de procedurevergadering van 16 september 2014

bron: http://ris.delft.nl/internet/ingekomen-stukken_3169/?year=2014&week_start=36&week_end=36&search=1698636

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 1 september 2014 | 11h52 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_sp_178x100.jpg

Schriftelijke vragen Sint Sebastiaansbrug

Delft, 31 augustus 2014,

Geacht College van B&W,

In vervolg op uw antwoorden op de vragen van Stadsbelangen Delft over de Sebastiaans brug de volgende aanvullende vragen:
Ik zat in de periode 1990-1994 in de Gemeenteraad van Delft.
Ik herinner mij dat in die periode de stalen klep van de bascule brug ook al is vervangen.
Delft heeft toen een bedrag bijgedragen om deze stalen klep geschikt te maken voor een tram om erover te rijden.
Kostte dacht ik 500.000 gulden meer.
De Raad heeft dat bedrag toen beschikbaar gesteld.

Nu de vragen:
1. Is dit juist?
2. Zo nee, waarom niet?
3. En als dit klopt, is de huidige klep van de bascule brug dan nu al geschikt om door een tram bereden te worden?
4. Is een renovatie van de huidige brug dan niet een veel goedkopere oplossing? Want geen nieuwe stalen klep nodig toch?

Groeten, Maurits Bongers, SP

bron: http://ris.delft.nl/internet/ingekomen-stukken_3169/?year=2014&week_start=36&week_end=36&search=1698501

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 1 september 2014 | 00h18 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Rik Grashoff dossier komt er aan!

delft delft_rietveld_grashoff_bierkratten.jpg

Rik Grashoff op weg naar huis met twee kratten Brand's bier om na een weekje stofhappen zijn keel te spoelen.
rik_grashoff_dossier.html (dossier in opbouw)
harrie fruyt van hertog
--------------------

delft logo_doz_20140700.jpg

Het komt goed met en in de Spoorzone en de financiële schade valt mee, vindt Rik Grashoff

door Jesper Neeleman

De plannen voor de Spoorzone waren prima, de risico’s beheersbaar, het stadsbestuur was niet te gretig, zonder hen was de spoortunnel er voorlopig niet gekomen en de financiële tegenvallers zijn maar een beperkt deel van de totale Delftse bezuinigingsopgave. Dat stelt voormalig-wethouder Rik Grashoff.

Grashoff, die als groot aanjager van het Spoorzoneproject wordt gezien, kreeg afgelopen tijd in Delft op Zondag de nodige kritiek voor z’n kiezen. En hij kan zich in geen van die kritieken vinden.

‘ER IS NOOIT EEN EVIDENTE STROMING GEWEEST DIE TEGEN DE SPOORTUNNEL WAS’
Grashoff was in zijn acht jaar als wethouder bij lange na niet de enige die in Delft het spoor ondergronds zag. “Dat was een hele sterke Delftse wens. Er rijden 350 treinen per etmaal door Delft en je kunt een heel deel van de stad niet ontwikkelen. Er is nooit een evidente stroming geweest die tégen was. Die tunnel moest er komen. In politiek opzicht was het daarom geen moeilijk project. Ik las dat de raad buitenspel was gezet. Onzin. De raad heeft het begrotingsrecht en een hele grote meerderheid stond achter de besluiten. Mijn probleem lag niet in Delft, maar in Den Haag. In 1988 kwam het rijk met het bizarre plan om twee viaducten op elkaar te stapelen, om zo vier sporen te realiseren. Vanaf dat moment heeft Delft zich ingespannen voor de tunnel. Vervolgens hebben we altijd tegenwerking gehad van het ministerie van Verkeer & Waterstraat. Zij vonden een spoortunnel geen prioriteit hebben. Wij dus wèl.”
Dus moest flink worden gelobbyd om politiek Den Haag zover te krijgen met een spoortunnel in te stemmen. Was dat niet gebeurt, weet Grashoff zeker, dan had het rijk niet zelf zo’n tunnel gaan bouwen. In elk geval voorlopig niet, stelt hij. Bewindspersonen in Den Haag vroegen vervolgens wat Delft ervoor over had. “Daar hadden we honderd miljoen gulden voor over. Omdat we er extra belastinginkomsten uit zouden gaan verkrijgen.” Delft deed de toezegging 45 miljoen euro mee te betalen aan de tunnel. Voor wat, hoort wat.

‘WE HADDEN EEN GOED EN DICHTGETIMMERD PLAN EN EEN CONTRACT DAT GOED IN ELKAAR ZAT’
Gelukkig zou de verkoop van woningen in het nieuwe gebied het nodige geld opbrengen. Geld dat nodig was voor realisatie van infrastructuur en publieke voorzieningen in de Spoorzone. Dit nieuwe stuk stad, waar 1500 woningen en 22.000 vierkante meter kantooroppervlak kon komen, had een grondwaarde van 78 miljoen euro, vertelt Grashoff. Er was volgens hem geen reden te denken dat dit nooit zou gaan lukken. “Er lag een gedegen stedenbouwkundig plan. Daar laat je projectontwikkelaars dan op bieden. Het is nooit helemaal hard en zeker dat het vervolgens ook 78 miljoen euro oplevert. Je kunt in contracten veel zekerheden inbouwen, maar je kunt een contract nóóit voor honderd procent dichttimmeren. Er zit altijd iets ingebouwd dat de ontwikkelaar en opdrachtgever bij zeer bijzondere omstandigheden met elkaar in gesprek moeten gaan. We hadden in 2005 een goed en dichtgetimmerd plan en een contract dat goed in elkaar zat. We konden echter niet voorzien dat we enkele jaren later de grootste economische crisis sinds 1930 zouden meemaken.”

‘HET IS NIET ZO DAT DE FINANCIËLE PROBLEMEN VAN DELFT VOOR EEN BELANGRIJK DEEL AAN DE SPOORZONE HANGEN’
Die begon in 2008 en 2009. Vastgoed blijkt minder te gaan opleveren dan verwacht, inkomsten laten ook nog eens langer op zich wachten en de renteteller tikt ondertussen door. Dat overkwam Delft met de Spoorzone en de Harnaschpolder, maar in vrijwel alle gemeentes die gronden exploiteren, geeft Grashoff aan. “Dat is ernstig en vervelend en een hele opgave voor de huidige bestuurders, maar dat is niet het gevolg van roekeloos genomen risico’s van hun voorgangers.” Bovendien: “Delft heeft een enorme bezuinigingsopgave van 70 miljoen euro per jaar, op een totale begroting van 350 miljoen per jaar. Een heel forse en pijnlijke bezuiniging. Veel voorzieningen staan ter discussie. Ik zie dat met lede ogen aan. Maar: tegenvallende vastgoedopbrengsten in de Spoorzone zorgen voor een onaangenaam tekort van, wordt geschat, 30 miljoen euro. Misschien wordt het meer, misschien minder. Over een periode van tien jaar wordt 3 miljoen euro extra per jaar bezuinigd. Heel vervelend en pijnlijk, maar 3 miljoen euro op een totaal van 70 miljoen; dat is minder dan 5 procent. Ik wil het niet bagatelliseren, maar het is niet zo dat de financiële problemen van Delft voor een belangrijk deel aan de Spoorzone hangen. Het heeft te maken met rijksbezuinigingen, gekelderde huizenprijzen, noem maar op…”

Grashoff kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is dat de spoortunnel er komt. En dat dit best wat waard is. “Ik weet niet wat de aanleg van het metronetwerk in Parijs en Londen hebben gekost, maar tot de dag van vandaag zijn ze dolblij omdat ze er ooit aan zijn begonnen.”

‘ALS DELFT NIET ZO GRETIG WAS HADDEN WE ÓÓK EEN TUNNEL GEHAD? FORGET IT’
- Is het niet zo dat het niet ‘ons’ probleem was dat er maar twee sporen waren?
“We hadden een gigantische discussie met het rijk, over de noodzaak van de tunnel. Zij wilden geen tunnel. We waren acht jaar aan het lobbyen om het toch voor elkaar te krijgen. Dan is het echt een domme opmerking als je zegt: ‘Als Delft niet zo gretig was, hadden we óók een tunnel gehad’. Forget it.”

- Het college waar u in zat wordt verweten dat ze de huid al had verdeeld, ver voordat de beer geschoten was…
“Er was nog helemaal geen huid verkocht. Eén ding geef ik toe: We hadden niet voorzien dat er zo’n crisis kwam. Toen ontwikkelaars zich niet meer aan de contracten van voor de crisis wilden houden, weet ik niet of Delft dat top heeft onderhandeld. Misschien had Delft zich harder moeten opstellen. Als je vervolgens besluit geen 1500 maar 1000 woningen te gaan bouwen, gaan je opbrengsten omlaag. Dan moet je daarna niet verbaasd zijn dat je geld tekort komt.”

- Volgens voormalig ontwikkelaar Van Wissen hebben jullie verkeerd gerekend en is in de Spoorzone nooit genoeg plek voor het aantal woningen dat jullie voor ogen hadden…
“We hebben gekozen voor een hoge bebouwingsdichtheid. Het is geen buitenwijk, maar een stadscentrum. Busquets is één van de meeste vooraanstaande stedenbouwkundigen, iemand met verstand van zaken. Negentig woningen per hectare is heel stevig, maar je ziet dat ook in wijken als Voorhof en Buitenhof en in de stadscentra van Den Haag en Rotterdam.”

- Wat heeft u het meest verbaasd?
“Dat het niet is gelukt om er op een verstandige manier uit te komen met de ontwikkelaars en ze het gebied voor een ander bedrag te laten bouwen, een bedrag waarvan ik denk dat het niet 30 miljoen euro minder zou zijn.”

- Zou u met de wijsheid van nu dingen anders hebben gedaan?
“Dat heb ik me natuurlijk meerdere keren afgevraagd. Heb ik onverantwoorde risico’s genomen? Nee. Je kunt een contract niet zó dichttimmeren dat het de financiële crisis overleeft. Dat ga ik mezelf dus niet aanrekenen.”

- De interesse voor wonen in de Spoorzone blijkt wat tegen te vallen…
“Het blijft een goede locatie in een binnenstedelijk gebied en de woningmarkt zal weer gaan herstellen. Veel mensen kunnen momenteel niet verhuizen omdat ze hun eigen woning niet verkocht krijgen. Het zal de goede kant opgaan. En heel Delft zal, denk ik, uiteindelijk blij zijn dat we dit project met elkaar hebben gerealiseerd.”

bron: http://www.delftopzondag.nl/algemeen/het-komt-goed-met-en-de-spoorzone-en-de-financi%C3%ABle-schade-valt-mee-vindt-rik-grashoff

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 1 september 2014 | 00h04 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

Bestuurlijke grootheidswaanzin goed zichtbaar!

delft stadskantoor_20140512_164322a.jpg

Vraag aan Wethouder Lennart Harpe VVD:
De grootheidswaanzin van de opdrachtgevers, het Delftse bestuur, begint zichtbaar te worden.
Is de afbouw aan de achterzijde van het nieuwe stadskantoor, die het gebouw nog verder vergroot, eigenlijk wel echt nodig?
harrie fruyt van hertog
--------------------

delft logo_doz_20140700.jpg

‘Stadskantoor wordt vier keer groter dan noodzakelijk’

door Jesper Neeleman

Het vloeroppervlak van het nieuwe Stadskantoor wordt 21.500 vierkante meter groot. Hier komen 750 gedeelde werkplekken. Dat betekent dat het kantoor vier keer groter wordt dan nodig, stelt voormalig bouwer en projectontwikkelaar A. Th. van Wissen.

Van Wissen, die in zijn werkzame leven verantwoordelijk was voor miljoenen vierkante meters nieuwbouw, vindt het geen slecht idee om nieuw Stadskantoor te bouwen. “Want gebouwen en de installaties verouderen en de manier van werken verandert”, zegt hij. Maar wat Delft nu bouwt, zegt hij, is een kantoor dat geschikt is voor steden met 500.000 inwoners. “Het is vier keer groter dan noodzakelijk. En dat in tijden van crisis en een tijd waarin meer dan 13 miljoen vierkante meter aan kantoorruimte leegstaat.” Hij rekent het graag voor ons uit, zie hiervoor het kader ‘Even rekenen’.
De bouw van het Stadskantoor kost - volgens de laatste schattingen van de Gemeente Delft - 82,6 miljoen euro. Ook dat blijkt, als je het vergelijkt met de kosten van de bouw van andere stadskantoren in Nederland, wat aan de hoge kant. Het blad Binnenlands Bestuur deed in 2010 onderzoek naar de bouwkosten van nieuwe stadskantoren en gemeentehuizen in Nederland. Daarin wordt de top 3 gevormd door Nieuwegein met 60 miljoen euro aan bouwkosten, Zaanstad met 53 miljoen euro en Rotterdam met 50 miljoen euro.

Parkeren
De kosten en te ruime behuizing zijn volgens Van Wissen niet het enige probleem. Gebruikers en bezoekers van het pand zullen hiervoor een stukje moeten lopen, weet hij. “Het is voor de gemeente een wegkijk probleem”, begint hij. “Omdat het geld op is hebben ze besloten geen parkeergarage te bouwen volgens de geldende eisen, maar de toekomstige Spoorsingelgarage te bombarderen tot garage van het Stadskantoor. De loopafstand is vanaf hier gemiddeld zeshonderd meter. De dichtstbijzijnde parkeerplek in de garage ligt op zo’n 350 meter. En dat terwijl de Europese Centrale Bank en financiers eisen dat er binnen honderd meter van een kantoor parkeerruimte is. Een kantoor zonder parkeerplekken kun je namelijk als kapitaalsvernietiging beschouwen, want het is onverkoopbaar.”
Een gemeentewoordvoerder laat weten dat er inderdaad geen aparte garage bij het Stadskantoor komt. “De nieuw te bouwen parkeergarage Spoorsingel en voor een klein deel ook de Phoenixgarage voorzien in de parkeerbehoefte van het Stadskantoor”, legt hij uit. “Dan gaat het om bezoekers en gebruikers, dus werknemers. Overigens ontmoedigt de gemeente het gebruik van de auto door ambtenaren voor woon-werkverkeer. De gemeente streeft naar woon-werkverkeer met fiets of openbaar vervoer. Het nieuwe Stadskantoor ligt bovenop het treinstation, naast de tramhalte en het busstation. In de kelder komt een fietsenstalling, alleen voor medewerkers van de gemeente. De capaciteit daarvan is ruim voldoende.”

Kennis gedeeld
Van Wissen zegt al zijn kennis over de veel te ruime behuizing drie jaar geleden al te hebben gedeeld met raadsleden van coalitiepartijen D66 en de PvdA. “Ruim voor de definitieve ontwerptekeningen en aanbesteding van het Stadskantoor”, voegt hij eraan toe. “Tijdens de gesprekken heb ik geadviseerd om boven het station de publieksruimten voor de burgers en wat facilitaire ruimten te bouwen, in een bijzondere architectuur. Alle ambtenaren en bestuurders kun je huisvesten in het 8000 vierkante meter grote kantoorgebouw boven de brandweerkazerne aan de Westlandseweg. Het toekomstig treinstation zou dan glas- en waterdicht zijn en de verplichting naar ProRail zou dus worden nagekomen. Eén en ander had zeker 65 miljoen euro goedkoper uitgepakt. Het leegkomende kantoorgebouw boven de brandweerkazerne had dan haar functie en waarde behouden.”
Momenteel is de gemeente voornemens dit gebouw te verkopen, net als het kantoor aan de Staalweg en het huidige stadskantoor aan de Phoenixstraat. Van Wissen heeft weinig hoop dat dit goed gaat komen. “Die drie panden moeten worden verkocht in een verzadigde markt.” Het gevolg: “Een dramatische afschrijving op de boekwaarde en een dagwaarde die niet veel hoger zal zijn dan de grondwaarde.” Gelukkig, geeft Van Wissen aan, verzekerde PvdA-fractievoorzitter Ernst Damen hem dat het geen probleem zou zijn alle leegkomende gemeentekantoren aan de man te brengen tegen een economisch verantwoorde prijs. “Ik moest me vooral geen zorgen maken, zei hij. Ook over de grootte van het nieuwe Stadskantoor was geen reden tot zorgen.” Dat doet Van Wissen wel. “Het is idioot groot.”

‘Droevig’ Jeroen van Oort, voormalig fractievoorzitter van CDA Delft en de Fractie Van Oort, vindt het ‘droevig te constateren dat het zover heeft moeten komen’, zo reageert hij op www.delftopzondag.nl. “Vlak na de vorige verkiezingen (in 2010, red.) heb ik door de toenmalige wethouder laten uitzoeken wat de kosten voor een nieuw Stadskantoor zouden worden. Die bleken enorm veel hoger dan de huidige huisvestingskosten. Er waren toen nog geen contracten getekend voor het Stadskantoor en het hele project stadskantoor had nog gestopt kunnen worden. Een simpel dak had toen ook nog gekund. Daarmee zouden weliswaar enkele miljoenen euro’s verloren zijn gegaan, maar dat zou vele malen goedkoper zijn geweest dan de huidige bouw. Raadsleden en college bleken geen weerwoord tegen de door het college zelf geproduceerde, geheime, cijfers te hebben, maar bleken in meerderheid toch niet bereid om het Stadskantoor-project – dus niet de tunnel - af te breken. Wat volgde was een langdurig proces van keiharde leugens over cijfers die niet openbaar gemaakt mochten worden. En aanpassing van de referendumverordening om er maar voor te zorgen dat een referendum onmogelijk werd. Het college en een groot deel van de raad wisten of hadden kunnen weten dat het mis zou gaan. Ze hebben er echter om onnavolgbare reden voor gekozen om het financieel in de soep te laten lopen. Er is een gezegde dat stelt dat macht corrumpeert. Ik denk dat dit in deze casus op gaat.”

Even rekenen
Van Wissen legt graag uit waarom we straks een veel te groot Stadskantoor hebben. Hierbij gebruikt hij het cijfer van zes vierkante meter per werkplek. “Dat is de norm van de Rijksgebouwendienst”, weet hij. De Gemeente Delft laat desgevraagd weten dat in het nieuwe Stadskantoor 750 werkplekken komen. “750 keer 6 vierkante meter is 4500 vierkante meter. Die oppervlakte vermenigvuldig je met een aanwezigheidsfactor van 60 procent, want dat percentage houdt de Rijksgebouwendienst aan. Dan krijg je 4500 keer 0,6 is 2700 vierkante meter benodigde werkruimte voor ambtenaren. Daar tel je zo’n 1000 vierkante meter bij op voor sanitaire groepen, koffiecorners, verkeersruimtes en vergaderruimtes, en dat is vrij royaal. Dan heb je 3700 meter. Daar tel je nog 2000 vierkante meter aan publieks- en ontvangstruimte bij op, dan kom je op een Stadskantoor dat 5700 vierkante meter groot zou moeten zijn.” Het Stadskantoor dat nu wordt gebouwd en in 2016 deels wordt opgeleverd, telt 21.500 vierkante meter bruto vloeroppervlak. “Driekwart van het pand zal dus niet functioneel worden gebruikt.”

bron: http://www.delftopzondag.nl/algemeen/%E2%80%98stadskantoor-wordt-vier-keer-groter-dan-noodzakelijk%E2%80%99

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 1 september 2014 | 00h03 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_doz_20140700.jpg

Politieke Zomercolumn: Standbeeld

delft joelle_gooijer_000.jpg

door Raadslid Joëlle Gooijer (ChristenUnie Delft)

Deze zomer waren we als gezin in Praag. Een prachtige stad, die ik graag eens wilde zien. We genoten van oude gebouwen, mooie gevels, de Moldau, de bruggen, de Joodse wijk, de vergezichten vanaf de burcht en de heuvels in de stad.
Tussen de massa’s toeristen liepen we natuurlijk ook over de imposante Karelsbrug. In 1357 startte men met de bouw ter vervanging van in 1342 verwoeste Judithbrug. Vijftig jaar later werd de brug voltooid. Wat zou de reden geweest zijn voor deze lange bouwtijd? Geldgebrek? Politiek gedoe? Technische problemen? Was er discussie tussen de stad en het (Duitse) rijk? Ik moest onwillekeurig toch even denken aan Delft. Maar al snel realiseerde ik mij dat de kans klein is dat er ooit massa’s toeristen over onze Sebastiaansbrug schuifelen ...

Lees meer

De Karelsbrug was bijna 400 jaar lang de enige verbinding over de Moldau. Inmiddels telt Praag 18 bruggen - voor auto’s, treinen, trams en voetgangers. Ondanks de massa´s toeristen was de bereikbaarheid geen enkel probleem. Per auto bereikten we gemakkelijk ons appartement, net buiten het toeristisch gebied. Vervolgens reisden we drie dagen lang met één kaartje met tram, bus en metro. Buitenlandse kinderen onder de 12 jaar reizen, heel gastvrij, gratis. Terwijl wij genoten van al het moois boven de grond, keken onze kinderen uit naar de ritjes met de metro en de roltrappen. Grote delen van de binnenstad zijn autovrij. Maar pollers heb ik niet gezien…

In gedachten keer ik nog even terug naar de Karelsbrug: onder meer zo bijzonder vanwege de 30 heiligenbeelden die erop staan: Mensen die veel voor de stad of het land hebben betekend. Maar ook beelden van mensen die uitblonken in naastenliefde en daarom heilig zijn verklaard.

Misschien moet Delft anno 2014 ook manieren vinden om grote bouwprojecten te verbinden aan mensen die veel betekenen voor de stad en voor de samenleving. Ter inspiratie. Als erkenning voor al die mensen die zich inzetten voor onze stad en voor een ander. Denk bijvoorbeeld aan mantelzorgers, aan vrijwilligers. Laten we niet vergeten hoe belangrijk deze mensen zijn als bouwstenen van een gezonde samenleving. De meeste van deze mensen zullen nooit heilig verklaard worden. Maar ze verdienen wat mij betreft wel ‘een standbeeld’.

bron: http://www.delftopzondag.nl/vaste-rubrieken/politieke-zomercolumn

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 1 september 2014 | 00h02 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft nvve_dag_wilsverklaring.jpg

De NVVE organiseert op woensdag 3 september a.s. de eerste Dag van de Wilsverklaring.
...
Vanaf 3 september is het ook mogelijk om wilsverklaringen online op te stellen: een nieuwe en unieke service die de NVVE haar leden via de website biedt. Met deze digitale wilsverklaring - en de onlangs gestarte landelijke Spreekuren Wilsverklaring – wil de NVVE de praktische drempels bij het opstellen van wilsverklaringen helpen verkleinen.

bron: https://nvve.nl/actueel/nieuws/dag-van-de-wilsverklaring/

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 1 september 2014 | 00h01 | week 36 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_od_20140700.jpg

Zijn onze ex wethouders al aan het werk?

delft ex_cda_wethouder_junius_zoekt_werk_300x239.jpg

Ex CDA wethouder Milène Junius, thans raadslid lijkt nog steeds werkzoekend te zijn.

door door Jan de Wit, raadslid Onafhankelijk Delft

Twee wethouders zijn per 16 mei gestopt. Stip wethouder Pieter Guldemond vrijwillig. Maar CDA wethouder Junius noodgedwongen omdat de andere collegepartijen met de VVD doorgingen.

Pieter Guldemond heeft werk gevonden bij Holland Festival development in Amsterdam. Dat is mooi. Scheelt wachtgeld. Maar Junius blijkt volgens haar eigen opgave bij de gemeenteraad nog steeds werkloos te zijn. Haar Linked-in pagina is wel ineens geblokkeerd

Dat kost een hoop wachtgeld. Ex wethouders krijgen volgens de Algemene Pensioenwet Politieke Ambstdragers (APPA) bij een gemeenten (circulaire) met 60.001-100.000 inwoners het eerste jaar 80% van €7115. Dat is €5692 per maand. De overige twee jaar erna nog 70%. Ze krijgen ook nog een 13e maand.

Maar omdat Milène Junius ook nog raadslid is (en dat is een onkostenvergoeding) mag ze daar de raadsvergoeding van €1372 bij optellen. Bruto krijgt ze nu dus €7064 per maand. Je kan rustig stellen dat qua inkomsten Junius de zesde wethouder van de gemeenteraad is. Maar daar horen we CDA fractievoorzitter Van Dis niet over. Sowieso totaal ongeloofwaardig dat je als ex wethouder je eigen werk gaat controleren.

Het is nog niet gezegd dat Guldemond geen wachtgeld krijgt. Als hij minder dan zijn wachtgeld verdient, dan vult de gemeente dat aan tot €5692.

Volgens mij had Delft per november 2013 meer dan 100.000 inwoners en dan geldt als basis wedde €7703 en raadslid €1557. Maar aan mijn raadsvergoeding te zien, is dat nog niet van toepassing in Delft. Ga dat eens navragen.

Mooie is dat eindelijk voor deze ex wethouders volgens de APPA de sollicitatieplicht geldt. Regels en sancties voor de plicht van het vinden van passende arbeid. Volgens artikel 7a lid 6 hoeven de ex wethouders de eerste drie maanden niks te doen (Uitrusten??). Ze zijn 16 mei 2014 ontslagen, dus per 16 augustus moeten ze verplicht solliciteren.

Helaas ligt de uitvoering van deze sollicitatie wet bij het college van B&W. Die moet de sollicitatieplicht controleren. Dat wordt niks in Delft. Nu heb ik totaal geen vertrouwen dat burgemeester Bas Verkerk dat streng zal doen. Vorige periode gaf hij na afloop de ex PvdA wethouder Koning en Stip wethouder Merkx nog riante studiekostenvergoedingen mee. Zelfs, de naar de coalitie overgelopen, raadslid B. vd Werf kreeg als beloning een wachtgeld vergoeding.

De APPA (art 2.1) schrijft verplicht voor dat een erkend re-integratiebedrijf wordt ingeschakeld. Ik heb daar nog niks over vernomen. Op eerdere vragen van mij antwoordde Verkerk dat personeelszaken van de gemeente dat prima zelf kon. Mag dus niet.

Ik vind dat de gemeenteraad zijn controlerende taak richting het college in deze beter moet organiseren. In het verleden is er ernstig misbruik van deze wachtgeldregeling gemaakt. Berucht is ex PvdA wethouder Torenstra die tonnen wachtgeld opstreek en jarenlang maar wat in de stad liep te lanterfanten.

Ik ga eerst eens schriftelijke vragen stellen over de wachtgeld uitkeringen en de uitvoering van de sollicitatieplicht. En afhankelijk daarvan bezien of het nodig is dat er een speciale wachtgeldcommissie door de raad in het leven moet worden geroepen om zo snel mogelijk de ex-wethouders uit het wachtgeld te krijgen.

Saillant detail is dat volgens voormalig CDA partijgenoot Van Oort, wethouder Junius een terugkeergarantie had bedongen bij haar oud-werkgever Yacht resources in Utrecht.

bron: http://onafhankelijkdelft.nl/zijn-onze-ex-wethouders-al-aan-het-werk/

TERUG NAAR BOVEN

delft

Tweets van @PolitiekDelftnl



html5 logo