Tweets verplaatst klik tweets in menu

delft
zaterdag | 16 augustus 2014 | 11h29 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

De Tuinfabriek (Gardenfactory) Hoog Catharijne from Corio on Vimeo.

delft
zaterdag | 16 augustus 2014 | 10h24 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

Urban Ultimate at Delft University
Force Elektro

delft
vrijdag | 15 augustus 2014 | 09h06 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_sp_178x100.jpg

Schriftelijke vragen SP-fractie Gevolgen van de sluiting van verzorgingshuizen

door Lieke van Rossum Fractievoorzitter SP Delft

Geacht college,

In juli kregen de bewoners van de aan- en inleunwoningen van Abtswoude een zorginstelling van Pieter van Foreest en brief van deze organisatie met de mededeling dat Abtswoude op termijn gaat sluiten. Over wanneer deze sluiting zal plaatsvinden en de gevolgen voor de bewoners van dit type woning werd niets gemeld, behalve een opmerking over onderhandelingen met Vestia en de Gemeente Delft over een mogelijke wijziging van de regelgeving met betrekking tot de woningtoewijzing van deze woningen.

Dat dit de huidige bewoners en hun families ernstige zorgen baart mag duidelijk zijn. Zij vragen zich af welke gevolgen de sluiting van Abtswoude gaat hebben voor hun persoonlijke situatie.

Ook de SP maakt zich hierover ernstige zorgen en heeft hierover de volgende vragen:

1. Is de wethouder op de hoogte van de ontwikkelingen rond de sluiting van het verzorgingshuis Abtswoude?
2. Kan de wethouder aangeven of er in Delft ook andere verzorgingshuizen zijn, die op termijn gaan sluiten en waar de problematiek met betrekking tot de aan- en inleunwoningen eveneens speelt? Zo ja welke?
3. Kan de wethouder aangeven welke voorzieningen, bij het wegvallen van deze verzorgingshuizen, niet langer beschikbaar zijn voor de bewoners die wonen in aanof inleunwoningen?
4. Kan de wethouder aangeven welke gevolgen het wegvallen van deze voorzieningen zullen hebben voor deze bewoners?
5. Kan de wethouder aangeven op welke wijze de gemeente Delft het wegvallen van deze voorzieningen gaat opvangen voor deze bewoners?
6. Kan de wethouder een toelichting geven op het doel van de gesprekken zij heeft met Pieter van Foreest en Vestia als het gaat om het wijzigen van de regelgeving met betrekking tot deze woningen?
7. Kan de wethouder aangeven wat de gevolgen zullen zijn als deze wijziging van de regelgeving rond de toewijzing van deze woningen wordt toegepast?
8. Deelt de wethouder met de SP de mening dat Pieter van Foreest met haar aankondigen van de sluiting van het verzorgingshuis Abtswoude, de betrokken bewoners van de aan- en inleunwoningen op zijn minst had moeten wijzen op de gevolgen die dit voor hen zal hebben?

Met vriendelijke groet,

bron: http://ris.delft.nl/internet/ingekomen-stukken_3169/?year=2014&week_start=33&week_end=33&search=1689303

TERUG NAAR BOVEN

delft
donderdag | 14 augustus 2014 | 12h39 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_stand_nl_20140800.jpg
delft standnl_20140814_fietsbelasting.jpg

bron: http://www.stand.nl/stellingen/Binnenland/Er-moet-fietsbelasting-komen

--------------------------------------------------------------------------------
Herhaald bericht

| zaterdag | 6 oktober 2012 | 00h47 | QUOTES/CITATEN | POLITIEDELFT.NL | *

'FIETSEN IN DE BINNENSTAD (I)'

'Aad Meuleman: Stadsbelangen Delft vindt dat het tijd wordt, dat de discussie op gang moet worden gebracht over de zogenaamde gratis parkeer- en andere voorzieningen voor fietsers.'

delft fietsplaatje_1924.jpg
delft fietsplaatje_1933_gat.jpg



Aad is oud genoeg om zich bovenstaande 'fietsplaatjes' te herinneren toen hij er mee speelde bij opa en oma uit de knopendoos.

Beste Aad,
stop met je anti-fietsverhalen, niemand wil die vooroorlogse jaren dertig tijd terug of heb jij een gaatje in je hoofd?
Fietsers op de fiets zijn en blijven altijd vrij en kunnen gaan en staan waar ze willen!
harrie fruyt van hertog


TERUG NAAR BOVEN

delft
woensdag | 13 augustus 2014 | 15h19 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

Wordt Delft een artikel 12 gemeente?
'Nieuw Delft' levert voorlopig geen cent op.
hfvh

delft

Bundel krachten en mijd onnodige complexiteit

delft friso_de_zeeuw_20140800.jpg

door Friso de Zeeuw

De optelsom van de ontwikkelingen van de afgelopen jaren veroorzaakt dat de portefeuille stedelijke en economische ontwikkeling minder sexy is dan voorheen. Sterker nog, bij veel gemeenten lijkt de belangstelling voor ruimtelijk-economische ontwikkeling zelfs grotendeels verdwenen.

... een gloedvol pleidooi om de stadsontwikkeling ter hand te nemen samen met het bedrijfsleven, investeerders en burgers 'op basis van gelijkwaardigheid en nieuwsgierigheid'. In plaats van de nieuwe college-akkoorden, dichtgetimmerde beleidsnota’s en blauwdrukken bepleiten de directeuren, bij wijze van kompas, een strategische visie op hoofdlijnen. ...

bron: http://gebiedsontwikkeling.nu/artikel/12857-bundel-krachten-en-mijd-onnodige-complexiteit

TERUG NAAR BOVEN

delft
woensdag | 13 augustus 2014 | 14h24 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

delft

VNG vraagt premier Rutte om hulp bij financiële problemen gemeenten

door Eindhovens Dagblad

EINDHOVEN - Voorzitter Annemarie Jorritsma van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft de financiële problemen bij gemeenten aangekaart bij premier Mark Rutte.

In een brief aan Rutte spreekt Jorritsma van 'grote nieuwe financiële beperkingen' bij gemeenten, onder meer door een korting van 1 miljard euro op het Gemeentefonds, verliezen op grondaankopen en het uitvoeren van nieuwe taken op gebied van jeugdzorg, welzijn en re-integratie na 1 januari. ...

bron: http://www.ed.nl/regio/eindhoven/vng-vraagt-premier-rutte-om-hulp-bij-financi%C3%ABle-problemen-gemeenten-1.4485103

TERUG NAAR BOVEN

delft
woensdag | 13 augustus 2014 | 14h15 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

Zeeman bant plastic zak en voert statiegeldtas in

delft

door Afval Online

Na een test in de regio's Tilburg en Amsterdam, voert Zeeman de statiegeldtas in heel Nederland in.
De textielketen wil samen met haar klanten zorgen voor minder plastic afval. Klanten worden aangemoedigd hun aankopen in hun eigen tas te vervoeren. Wie toch een tasje wil, heeft met de statiegeldtas een alternatief. Zeemanklanten kunnen deze aan de kassa kopen voor 1 euro. De tas is gemaakt van gerecycled polyester en vele malen te gebruiken. Bij inlevering van de tas krijgen klanten altijd hun euro statiegeld terug. Ook als de tas vies of stuk is. Deze week start Zeeman met de invoering van de statiegeldtas in alle Nederlandse filialen. Grote plastic tasjes zijn daar dan niet meer verkrijgbaar. ...

bron: http://www.afvalonline.nl/bericht?id=18774

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 11 augustus 2014 | 00h15 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

Na renovatie straks weer bewoonbaar

delft antonie_heinsiusstraat_002_008a_20140803142143a.jpg

Delft, Antonie Heinsiusstraat.

door harrie fruyt van hertog

Renovatie woningen Antonie Heinsiusstraat
Binnenkort worden de vier voormalige arbeiderswoningen gerenoveerd.
Opdrachtgever Koos van der Horst vertelde mij het volgende.
In de jaren negentig erfde hij de al enige decennia leegstaande pandjes van zijn moeder.
Koos had toen wel bouwplannen, maar door de drukte kwam het er niet van.
De bedoeling is de woninkjes te renoveren tot vier appartementen.

De gevel zal grotendeels in oorspronkelijke staat worden teruggebracht.
Op de verdieping wordt per unit een dakkapel toegevoegd.
De bestaande oppervlakte van de begane grond bedraagt circa 20 m2.
De natte ruimtes worden aangebouwd aan de achterzijde.
Op de plek van de winkel stonden vroeger toilethuisjes. Nu komen daar de bergingen.
Na oplevering gaan de ingerichte appartementen in de verhuur aan expats.

Lees meer

Geschiedenis
Als één van de laatste huurders herinnert hij zich de familie Van Rutten.
Daarna kwamen de pandjes leeg te staan en dat bleef zo tot heden.
Terzijde, Rein van Rutten was een bekende visser.
Hij schreef ook boeken over wedstrijdvissen, onder andere 'Vissen en Vangen'.
Rein was vaak te vinden langs de Buitenwatersloot.

Voorlopig Ontwerp
delft antonie_heinsiusstraat_002_008a_20140803142316_voorlopig_ontwerp.jpg

Situatie in 1936
delft anthonius_heinsiusstraat_000_1936a.jpg
Delft, Anthonius Heinsiusstraat.
Voor de woningen zijn tuinhekjes te zien.

Situatie in 2009
delft antonie_heinsiusstraat_000_20090715_154709_a.jpg
Delft, Antonie Heinsiusstraat.

Naar overzicht alle berichten: renovatie_antonie_heinsiusstraat.html

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 11 augustus 2014 | 00h10 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

Professor 'M' heeft een slim idee: de Sint Sebastiaansbrug kan miljoenen goedkoper

delft alex_mustert_alias_professor_m_20140808192942.jpg delft alex_mustert_20140808_oa_sint_sebastiaansbrug.jpg

bron: amaterasu_en_atlantis.html door Alex Mustert alias professor 'M'

--------------------------------------------------------------------------------
Tekstversie

Lees meer

politiek-delft.nl, ’Pon-tifi-kaal -een delftse-BRUG te ver
‘? Musique! ‘Het Orakel v. Delphi’
Huib v. Walsum, zei ’t al bij de ontdekking v. h. ’Straatje vanVermeer’
“De Rotterdamseweg + brékebeen ’Prof.M’ brengt Rámpen over Delft” (1996)
Veel Zafrikaanse dorpen leven nu, v. Safari-tourisme.
in Delft is het niet anders
De haagse Metro, 20 Milj. g ’te duur’ in 1980, kostte ’slechts’ 200 milj. e in 2010 (nu: Fietspad)

‘Gemeente Delft’, wilde Voor meer ’ijsco-tourisme’ een éxtra ondergrondse spoorbaan én bovengronds Giga-Station, niet wetende, dat het ‘aanplakken’ van het huidige spoorviaduct 10 x goedkoper was (maar dát stond zo lélijk!)
De-verwéésde-boventunnelruimte wordt ’n 2e SchuttersVeld, met maisonettes

Achter een coniferen-haag en wellicht een AH- of Jumbo-wonder-Paleis!
De Krakeelpolderweg, Bomenwijk (Ruisch de Berenbrouck Str. / v. Mierenveldlaan) is mooi opgeknapt
Delft, is verwent m. 3Giga-Bioskopen met avonturenfilms, waarin, spoorzone - bandieten ’hoge, spoorbruggen ondermijnen; boven ravijnen m. watervallen
maar men vergeet dat onze (2) hoogste kerken, v. los-gestapeld baksteen zijn
1961 ’Delft’ schaamt zich voor ESO=Spróókjesrommel’!
Koos voor Préstige (2e h. Cyclotron)

Men vergeet dat de S. Sebastiaanbrug oorspronkelijk bedoelt was als autodoor-steek, vanaf de Mekelweg via de Gasthuislaan en Barbarasteeg naar ’t Station
Waarom ‘t niet doorging?
De Wet, Besch. Stadsgezicht: 1970 + Politie/Brandw.
Bureau als ’Zuidwalknik’, vormen Torenstr. / Gasthouderspad, nu een weg-obstakel een herh. v.h. ‘Laantje v. Crommelin’.
Vandaar die 90” Tram Rotonde bij: ’Jumbo-Zuid’

‘n (hydraul.auto-) brugdek dat i/h water zakt ipv omhoog, verláágt de opritten!
De Oostpoortdraaibrug, in 1925 wilde men de Scheeps-kanaal Zône Asvest-Phoenixstraat verbreden dat kon niet, vanwege de Spoorlijn en Trambaan.
Voor dat logist. probleem had Prof. Herman Rosse, de ideale oplossing bedacht, de trambaan dd Oude-Delftgracht (1928)
Helaas, zielig voor de Bouwkunde-Prof, maar, Delft ’dreamt bigger’! en verbreedde, niet de Wéstvest (m. industrie + Pakhuizen) doch, de Oost-singel, waar niets was. Wederom, een ’’Crommelin’-oplossing’.
80 jaar later krijgt IKEA gratis buslijn, naar zijn parkeergarage.
De aldus onnodige Koepoortgarage is ‘n melkkoetje v. d. Gemeente (ondanks de Overheads)

Voor de TGV-Parijs-lijn, bedacht ‘n delftse ir. (Noemen we hem ”Schoolstra”.) ‘n bóven-grondse spoorzonetunnel met, de A13-verbreding, als Taluud/dak + óndergronds Station bij (Ikea-Oost) gedéélde kosten! duidel.
Een ’Win-Win‘ situatie, maar “Groenveldt” incomp. Weth. v. Ruimtelijke Ordening zei: ”te ambitieus;geen economische Experimenten” svp

Daardoor zit Delft nu m. 300 Milj ’schuld’.
Ir Waterman, werd ook al wég-gepest Die Overhead v.h. Delfts bereikbaarh. probléém, was de’kapstok’ tot de 4 Musea-bezuiniging!
Bij restauratie v.d bottle Nekbrug bij: ’Delftse-Post’ miste Delft ’n ‘unieke verbrédings kans’ Delftse WaterScouts, m. groene plastic Canoes vervangen Bas ’italiáánse gondels!
Pres. Clinton & Honecker wilden Delft zien, en dan ... aardbeien, of was het Bas’ Sigarenbandjes?
Níet Verméér, maar Burgem. Bas Sigárenbandjes zijn ’t uniekste Cult. Erfgoed v. Delft!

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 11 augustus 2014 | 00h03 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_doz_20140700.jpg

Hoe tunnelvisie, optimisme en de crisis Delft diep in de schulden brachten

door Jesper Neeleman, Delft op Zondag

Het water staat Delft financieel tot aan de lippen. Grotendeels vanwege tegenvallende inkomsten van vastgoed in de Spoorzone. Waar ging het mis? Delft op Zondag blikt deze en volgende editie terug met politici van toen. “De financiële risico’s waren onverantwoord.”

Het verhaal van de Spoorzone begint begin jaren ’90. Politiek Delft wil dolgraag af van het spoorviaduct dat de stad in tweeën snijdt. Lokale fracties lobbyen bij hun grote broers in Den Haag. Om het rijk onder druk te zetten stelt het Delftse stadsbestuur halverwege de jaren 90 zelfs voor om zelf alvast een stuk spoortunnel te bouwen rond het station. ...

bron: http://www.delftopzondag.nl/algemeen/hoe-tunnelvisie-optimisme-en-de-crisis-delft-diep-de-schulden-brachten

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 11 augustus 2014 | 00h02 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_sb_20140700.jpg

Huiswerk D66 Blauwalg

door Aad Meuleman/Bram Stoop, Fractie Stadsbelangen Delft

Dat Pieter Stienstra (D66) nog niet zo lang raadslid is, is bekend. Hij twittert er lustig op los. Hij maakt zich, overigens terecht, zorgen over de blauwalg in de Delftse Hout. Hij vraagt zich af wat we nog meer kunnen doen om dat te bestrijden. Kennelijk heeft hij zijn huiswerk niet goed gedaan.

Stadsbelangen Delft heeft in augustus 2013 al aandacht gevraagd voor dit probleem. Zie link. www.stadsbelangendelft.nl/?p=5124

Lees meer

Bij de behandeling van de Programmabegroting 2014-2017 heeft onze fractie hiervoor aandacht gevraagd. (citaat)’Het college slaagt er maar niet in het jaarlijkse blauwalgprobleem in de Delftse Hout op te lossen. Simpel fonteinen plaatsen en bijvoorbeeld een waterglijbaan. Dat houdt water in beweging en geeft de blauwalg geen kans.’

Wij hebben hiervoor ook een motie ingediend tijdens de raadsvergadering op 7 november 2013. Deze werd alleen gesteund door de SP. Zijn eigen fractie van D66 steunde onze motie niet. Een beetje krom om nu voor de bühne aandacht voor dit probleem te vragen.

Wij overwegen bij de behandeling van de Programmabegroting 2015-2018 de motie opnieuw in te dienen. We nemen aan dat D66 deze keer, gezien de zorgen van dhr. Stienstra, onze motie wel zal steunen. Afwachten maar.

bron: http://www.stadsbelangendelft.nl/?p=7157#more-7157

TERUG NAAR BOVEN

delft
maandag | 10 augustus 2014 | 00h01 | week 33 | POLITIEKDELFT.NL |

delft logo_doz_20140700.jpg

Gemeente informeert ondernemers onjuist over waterspeeltuinen

door Delft op Zondag

Ondernemers die de Delftse waterspeeltuinen willen overnemen dreigen een kat in de zak te kopen. Als de waterkwaliteit in de waterspeeltuinen volgend jaar niet verbetert, draaien zij straks op voor nieuwe, dure maatregelen. De Gemeente Delft hield zich er muisstil over.

"Wij staan hier toch best van te kijken." De verbazing valt nog te bespeuren in de stem van Jan Duijndam, eigenaar van Hoeve Biesland en één van de vijf deelnemers in ondernemerscollectief BuytenDelft. "Van de gemeente hebben we hier totaal geen informatie over gekregen. We zullen in een vervolggesprek met de gemeente het er zeker hebben over hoe we dit kunnen aanpakken." ...

bron: http://www.delftopzondag.nl/algemeen/gemeente-informeert-ondernemers-onjuist-over-waterspeeltuinen

TERUG NAAR BOVEN

delft

Tweets van @PolitiekDelftnl



html5 logo