koppd2.gif

Wat schrijven Delftse raadsleden e.a.

Dossiers:
FIETSEN IN DELFT

HOME> DOSSIERS> Dossiers: FIETSEN IN DELFT


dinsdag 5 december 2017 23h26 week 49 politiekdelft.nl    TOP

delft-afbeeldingod20171205-2

Antifiets beleid VVD slecht voor ondernemers Binnenstad

Jan Peter de Wit, raadslid OD

VVD wethouder Lennart Harpe kwam op de valreep met zijn fietsvisie en uitvoeringsbeleid. Harpe stopt straks en wat mij betreft ka deze nota in de la blijven. Harpe ziet de fiets als overlast in de binnenstad en wil ze zoveel mogelijk uit het stadsbeeld verbannen. Inpandige parkeerplaatsen. Nu is de auto terecht uit de binnenstad verbannen en komen we met de fiets. Wordt die ook weggepest.

Ik ben het totaal niet eens met het principe van Harpe dat de voetganger op één komt te staan in de autoluwe binnenstad. De binnenstad is voor de voetganger en de fietser. Beiden hebben dezelfde rechten om daar te zijn. We moeten blij zijn dat zoveel bezoekers van de binnenstad met de fiets komen. Als het op zaterdag druk met voetgangers is dan past de fietser zich aan. Doordeweeks kan je over de lege straten gewoon vrij fietsen. De fietser neemt gewoonlijk de kortste route en gaat direct naar zijn plaats van bestemming. Niks mis mee. Ook daar wil de VVD een eind aan maken door loopafstanden te introduceren. Parkeer je minder dan 30 minuten dan vinden ze een loopafstand van 50 meter acceptabel. Blijf je langer dan 30 minuten dan moet je 100 meter lopen.

Ik zet mijn fiets altijd zo dicht mogelijk bij de supermarkt, winkel of horecazaak neer. Ik ga niet met tassen lopen sjouwen. Ik zie het probleem niet van mijn tijdelijk gestalde fiets. Eigenlijk wil wethouder Harpe dat je niet de fiets, maar de auto neemt naar de binnenstad om de parkeergarages te vullen. Uit heinde en verre komen toeristen naar fietssteden zoals Delft. Die vinden het prachtig al die fietsers en gestalde fietsen. Ook tegen de brugleuningen. Zo staan we bekend in de wereld. De VVD wil hier een eind aan maken. De VVD wil de fiets van straat en ondernemers verplichten tot inpandige stallingen. En ook extra fietsenstallingen. Dat zal op termijn niet gratis zijn. Die dure schaarste ruimte kost natuurlijk geld.

En dan wil de VVD natuurlijk gaan handhaven met van die vervelende fietscoaches. Die gaan je aanspreken op je "foute" gedrag. Die betutteling zal heel wat agressie gaan oproepen. Fietsen is synoniem voor vrijheid. Nee, bij de VVD gaan ze in een studentenstad de strijd aan met de fietser. Kost 100.000 duiten per jaar die fietscoaches. Weggegooid geld. Elk jaar komen er weer horden nieuwe studenten. Er is helemaal geen generiek probleem met fietsen. Ik ben trots op al die fietsers. Fietsen is gezond. Net als wandelen trouwens. Ik doe beide. Maar wel vrijwillig.

Er is ook geen enquête gedaan onder fietsende of wandelende bezoekers van de binnenstad. Deze fiets visie is vooral door de belangenverenigingen van binnenstadsbewoners omarmd. Deze vinden zelfs dat de fietsers niet meer de kortste route door de binnenstad mogen nemen, maar er geheel omheen moeten fietsen. Eigenbelangen. De VVD wil van de binnenstad een Openlucht Museum maken zonder fietsen op straat. Dit Anti-fietsbeleid is slecht voor de ondernemers, bezoekers en toeristen en jaagt de fietser weer de auto in.


maandag 4 december 2017 00h07 week 49 politiekdelft.nl    TOP

FIETSEN IN DELFT
Vanaf de Spoorsingel kunnen fietsen oversteken naar de Binnenwatersloot en omgekeerd. Geweldige T-kruising op druk bereden twee richtingen fietspad schuin aflopend en >5 graden zijwaarts hellend.


maandag 27 november 2017 00h07 week 48    TOP

delft-aad_meuleman_politiefiets_2008_04a

Geeft acht: Aad Meuleman van Stadsbelangen is een perfectionist van orde en discipline. Aad doet de ronde op een politiefiets om te kijken of de fietsen allemaal recht en in linie staan. Van foute fietsen maakt hij slechte fotootjes.

FIETSEN IN DELFT

harrie fruyt van hertog, redactie politiekdelft.nl

Afgelopen dinsdag- (webcast) en donderdagavond (webcast) was de comissie Ruimte en Verkeer druk met 'Fietsen in Delft'. De commissieleden Jan Peter de Wit van Onafhankelijk Delft, Fleur Norbruis van GroenLinks en Twan de Nijs en Falco Bentvelsen van STIP waren bij uitstek de personen die zich positief uitlieten over 'Fietsen in Delft'.

Aad Meuleman van Stadsbelangen blijft een anti-fiets man
Het meest negatief waren Aad Meuleman en zijn hulpje Werner Bremer van Stadsbelangen. Lees de column van Meuleman hieronder en destilleer de negatieve fietspunten maar. Kijk de webcast er op na en oordeel zelf. Zeuren over betalen omdat niets gratis is, autoparkeerplaats niet inleveren voor fietsparkeren, fietsers de les lezen en dan van jezelf vinden dat je pro fietsers bent. Ik ben benieuwd wat er in het programma van Stadsbelangen GR2018 over 'Fietsen in Delft' blijft staan.

Wethouder Lennart Harpe heeft naar iedereen geluisterd behalve naar voetgangers en fietsers die de stad een bezoek brengen. Neem de aankomende fietsers die hun fiets gaan parkeren een kort interview af. Vraag ze: waarom kom je op de fiets, wat ga je nu doen, waarom parkeer je niet in een fietsenstalling? Niets van dit alles, alleen een paar burgerlijke stadsbewoners mogen hun mening geven. Die vinden de fietsers overlast en het her en der fietsparkeren vinden ze geen gezicht.

Zeg Harpe wat is je eigen mening? Fiets je weleens in Delft? Ik heb je nooit gezien trouwens. Ik hoor je het nog zeggen in de commissie: ik wil geen fietsen aan het brughek zien hangen. Man wees blij dat jij er niet hoeft te hangen. Maak je niet zo druk om niks. Nee, dan je rode loper in de Breestraat en de bloembakken langs de Westsingelgracht waren/zijn een geweldig gezicht. Enige nadeel, het is totaal niet functioneel.

delft-choorstraat-bord-fietsertegast-20171023144734.jpg delft-choorstraat-rareverkeerspop-20171023144734.jpg

Wethouder Lennart Harpe VVD liet Tijn Noordenbos een nieuw verkeersbord en rare verkeerspop ontwerpen. Het honorarium van de kunstenmaker bedroeg 4.000 euro.

Mijn motto: de stad is er voor de voetganger en de fietser. De fietsers hebben gelijke rechten als voetgangers. Ze moeten het zelf maar onderling uitzoeken. Bestuurlijke betutteling van een wethouder die zelf borden verzint en laat maken, daar zitten voetgangers en fietsers helemaal niet op te wachten.

Fietsen, fietsen, overal fietsen.
Omdat het geen gezicht is, maken bezoekers uit het buitenland steeds weer foto's van de fietsen. Ik zie ze denken, was onze stad ook maar zo, een fietsstad. Geen fietsen in het autoluwe, straks autovrije gebied is erg kort door de bocht. Op de Markt is rondom het stadhuis ruim plek om je fiets te parkeren. Dat is geen gezicht zeggen tegenstanders. Nou het argument is arbitrair, einde discussie.

Capaciteitsprobleem
Harpe overweegt een VRI, verkeersregelinstallatie te plaatsen op de Jaffalaan. Stoplichten voor fietsers, dat gaat vast weer een succes worden, maar niet heus. De verkeerskundige inspreker: de fietspaden zijn te smal, daardoor geen inhalen mogelijk en geen gaten in de fietsfile. Als straks de student-hotels bezet zijn komen er nog wat fietsers bij!

Over Fietsen in Delft is veel te doen.
Hopelijk een belangrijk verkiezingspunt bij GR2018.
Ik heb al wat teksten verzameld.
Voor meer zie dossier (nog in bewerking) Fietsen in Delft
hfvh


maandag 27 november 2017 00h04 week 48 politiekdelft.nl    TOP

delft-afbeeldingsb20171126 delft-afbeeldingsb20171126

Gisterenavond fotografeerden wij een vrijwel lege fietsenstalling op de Oude Langendijk. Nog geen 50 meter verder staan fietsen tegen de Nieuwe Kerk geparkeerd.

Column: Kritiek fietsgedrag anti fiets?

Aad Meuleman, raadslid SB

In de commissie RV van deze week werd het onderwerp fiets parkeren Delft besproken. Opvallend dat kritiek op het gedrag van fietsers als anti fiets wordt gekwalificeerd. De heer Brehm van de PvdA meende dit te moeten twitteren. Een zielige tweet van hem.Ook partijen als Groen Links en STIP willen geen kritiek horen over het gevaarlijke gedrag van vele fietsers in het verkeer. Opmerkelijk!

Stadsbelangen Delft vindt fietsen als vervoermiddel belangrijk. In ons verkiezingsprogramma 2018-2022 besteden wij terecht aandacht aan de fietser. Hierin schrijven wij dat fietsen milieu vriendelijk is en bijdraagt aan de algemene gezondheid van mensen. Daarnaast vinden wij dat naast het promoten van deze vorm van vervoer het fietspadennet in de stad uitgebreid en verbeterd moet worden. Bovendien blijft het noodzakelijk om meer(bewaakte) fietsenstallingen te realiseren. Hoezo anti fiets?

En ja, er is een flink te kort aan fietsvoorzieningen in onze stad en ook wij vinden dat extra capaciteit moet worden gerealiseerd. Maar niet ten koste van autoparkeerplaatsen, zoals STIP voorstelde en Groen Links tijdens de Algemene Beschouwingen kenbaar maakte.

Het was destijds onder Groen Links wethouder Grashoff dat de gemeenteraad als uitgangspunt vaststelde, dat in het autoluw plus gebied de voetganger de 1e prioriteit heeft en de fietser gast is in dat gebied. Een uitgangspunt waar niets mis mee is en wat onze fractie betreft nog steeds uitgangspunt moet zijn. Dat neemt niet weg dat veel fietsers zich helemaal niet gedragen als gast in het autoluw plus gebied. Heeft de voetganger dan geen rechten? Wat onze fractie betreft wel en het feit dat we daar iets van vinden, betekent niet dat wij tegen de fiets zijn.

Waarom mag een kritische houding over het gedrag van vele fietsers niet? Wat is daar mis mee? Fietsers die gewoon door rode stoplichten rijden, vele fietsen die 's avonds geen licht hebben, maling hebben aan voetgangers en zelf voor gevaarlijke verkeerssituaties zorgen. Dan hebben wij het nog niet over mobiel bellen tijdens het fietsen, daardoor niet op de weg letten en soms het water inrijden. En daar mag je niets over zeggen? Vreemd.

Opvallend was ook dat uit zaterdagmiddag tellingen bleek dat 1.200 fietsparkeerplaatsen in de binnenstad onbenut bleven. Gisterenavond fotografeerden wij een vrijwel lege fietsenstalling op de Oude Langendijk. Nog geen 50 meter verder staan fietsen tegen de Nieuwe Kerk geparkeerd. Zie foto's.

Van de automobilist wordt aanvaardbaar gevonden dat hij of zij vanuit de parkeergarage honderden meters naar de binnenstad loopt en voor de fietser blijkt 60 meter lopen al te veel. De slogan van het college: 'de fietser op de juiste plek' is zo gek nog niet. Aan de andere kant hoort de fiets (aan leuning brug) ook bij het straatbeeld in een historische stad.

In ieder geval wil ook onze fractie dat meer fietsvoorzieningen worden gerealiseerd en verbeteringen worden aangebracht aan het fietspadennet. Geen misverstand daarover. Maar we blijven kritisch op het ongewenste gedrag van veel fietsers op de weg. Overigens geldt hetzelfde voor de automobilist.

Tegelijkertijd hebben wij gepleit voor een onderzoek naar een fietsregistratiesysteem. Net als bij kentekenregistratie van de auto is het tijd om ook na te denken over de vraag of ook bijvoorbeeld door een verplichte chip fietsen gescand kunnen worden. In een techniekstad als Delft moet hier toch een oplossing voor te vinden zijn. Dat fietsen anoniem in de openbare ruimte geparkeerd kunnen worden, is misschien wel voorbij. Bovendien zou fietsregistratie ook bij handhaving helpen.

Net als bij het realiseren auto parkeervoorzieningen, is ook realisatie van fietsvoorzieningen niet gratis. Dat de automobilist hiervoor moet betalen, is logisch. Waarom dat bij de fietser dan niet het geval zou moeten zijn, vinden wij vreemd.

Met een kritische blik naar de fietser kijken en vooral het gedrag van vele fietsers, betekent niet dat Stadsbelangen Delft tegen de fietser is. Integendeel!


donderdag 23 november 2017 04h12 week 47 politiekdelft.nl    TOP

Verslag commissie Ruimte en Verkeer 21 november

Griffie gemeente Delft

...

FIETSPARKEREN
Aan ideeën geen gebrek tijdens de bespreking van de maatregelen die het college voorstelt om het fietsparkeren in Delft te verbeteren. Ook de vier insprekers kwamen met nieuwe ideeën. De Fietsersbond pleitte voor meer ruimte voor de fietsers in Delft. Delfia Batavorum wil net als de Fietsersbond dat weesfietsen sneller worden verwijderd. Volgens Delfia Batavorum kunnen bewoners en ondernemers daar een handje bij helpen. Een vrijwilliger van de fietsenstalling op de Oude Langendijk zou meer bewaakte stallingen willen zien. Volgens de studentenverenigingen zou er op piekmomenten in de binnenstad meer parkeerruimte voor de fietsers gecreëerd kunnen worden op plekken waar fietsers nu niet terecht kunnen, zoals parkeerplekken voor auto's.

Een proef met het dubbelgebruik van autoparkeerplekken in de binnenstad is een van de vele maatregelen die het college voorstelt. Het pakket omvat maatregelen voor de korte en lange termijn. In grote lijnen komt het erop neer dat de bestaande parkeercapaciteit voor fietsen beter wordt benut en dat die capaciteit in de toekomst verder wordt uitgebreid, zowel op straat als inpandig. De fracties kregen de gelegenheid om te reageren op de maatregelen en ideeën aan te dragen.

WAARDERING
Onafhankelijk Delft had weinig positieve woorden over voor de plannen van het college. Onafhankelijk Delft vindt de maatregelen niet nodig, omdat er in de visie van die fractie geen sprake is van een fietsprobleem. STIP sprak zijn waardering uit voor de plannen, omdat Delft volgens die fractie nog steeds te weinig parkeerplekken heeft voor fietsers. De maatregel om de komende vier jaar maximaal 850 extra parkeerplekken te realiseren, acht STIP onvoldoende. Het budget voor fietscoaches zou STIP daarom liever besteden aan de uitbreiding van nog meer fietsparkeerplekken en in het vervolgplan wil STIP ook een locatieplan zien met plekken waar nieuwe stallingen gerealiseerd kunnen worden.

HANDHAVING
D66 en GroenLinks delen de opvatting van Onafhankelijk Delft dat niet de voetganger op één staat, maar de voetganger én de fietser. D66 pleitte onder meer voor het sneller weghalen van weesfietsen en meer handhaving. De ChristenUnie liet weten zich te kunnen vinden in veel maatregelen van het college. Voor GroenLinks is het belangrijk dat de gemeente het fietsgebruik stimuleert. Volgens GroenLinks moeten alle zeilen worden bijgezet om het tekort aan fietsparkeerplekken op te lossen. De voorgestelde realisatie van drie- tot vierhonderd plekken op straat vindt GroenLinks wel wat weinig; een druppel op de gloeiende plaat. Het voorstel om fietscoaches aan te stellen die fietsers de weg wijzen naar een parkeerplek werd door verschillende fracties kritisch bekeken. De fractie van GroenLinks betwijfelt de effectiviteit van twee parttime fietscoaches.

GEDRAG
Stadsbelangen Delft liet eveneens weten zich te kunnen vinden in de meeste maatregelen, behalve het inwisselen van autoparkeerplekken voor fietsparkeerruimte. De fractie pleitte voor maatregelen die gericht zijn op het gedrag van fietsers en voor het chippen van fietsen om de handhaving te verbeteren. Ook de PvdA was op hoofdlijnen positief. Fractie Van Koppen stelde onder meer voor om in Delft een depot voor weesfietsen te realiseren. De VVD omschreef de voorgestelde maatregelen als veelbelovend. Het opruimen en ophalen van weggehaalde fietsen mag van de VVD meer kostendekkend worden. Het opruimen kost 50 euro, het ophalen 25 euro.

Voor de SP is het van belang dat er in bestemmingsplannen ook rekening wordt gehouden met parkeernormen voor fietsen. Daarnaast pleitte de SP net als GroenLinks en STIP voor de realisatie van meer stallingen in plaats van de fietscoaches. Net als D66 en VVD acht het CDA het noodzakelijk dat uitbreiding van de capaciteit hand in hand gaat met meer handhaving.

TANDJE MINDER
Wethouder Harpe nodigde de fracties die pleitten voor nog meer parkeerplekken uit om plekken te noemen. Daarnaast wees de wethouder op de goede ervaringen met de fietscoaches bij het station die zorgen voor een vriendelijke manier van handhaving. De wethouder zei de fracties die pleitten voor een tandje minder goed verstaan te hebben. Hij liet de commissie weten dat onderzocht gaat worden of met een andere invulling meer capaciteit in de stallingen gerealiseerd kan worden. Ook andere maatregelen worden verder in een definitief voorstel uitgewerkt. STIP kondigde aan deze week na te gaan denken over moties om de wethouder kaders mee te geven voor dit voorstel. Als de fractie afziet van eventuele moties wordt dit onderwerp niet in de komende raadsvergadering behandeld.


woensdag 22 november 2017 01h45 week 47 politiekdelft.nl    TOP

delft-afbeeldingd6620171122

D66 presenteert negen fietsspeerpunten

Pieter Oskam en Martina Huijsmans, raadsleden D66

Delft is een echte fietsstad en daar wil D66 op blijven inzetten. Daarom presenteerde D66 Delft vandaag de negen speerpunten voor een fietsvriendelijker Delft. D66 wil drukke fietsroutes in Delft veiliger maken, goede, liefst stoplichtvrije, doorgaande fietsroutes en fietsparkeren beter regelen.

Delft fietsstad
... Er zijn steden in de wereld die dromen van zoveel fietsen als in Delft.
... Voor een 10-minuten boodschap ga je niet je fiets in een stalling 300 meter verderop zetten.


dinsdag 21 november 2017 02h21 week 47 politiekdelft.nl    TOP

delft-spoorsingel-061-066-fietsparkeren-20171119155109

Delft. Veel fietsen op de Spoorsingel 61 tot en met 66.
Gaan de fietsen straks de parkeergarage in?

Een nieuw dossier: FIETSEN IN DELFT

harrie fruyt van hertog, redactie politiekdelft.nl

Vandaag heb ik een nieuw dossier toegevoegd, namelijk FIETSEN IN DELFT.
Al heel mijn leven is mijn motto: de stad is er voor de voetgangers en de fietsers.
Ik ben geboren in het eerste jaar na de oorlog en in de jaren vijftig waren er hoofdzakelijk fietsen. Nu komt de fiets in grote getale weer terug van weggeweest. Delft wordt overspoeld en sommige bestuurders raken al in paniek en zijn aan het luchtfietsen geslagen. Over FIETSEN zal nog veel te doen zijn de komende jaren.

Vanavond staat fietsparkeren op de agenda van de commissie Ruimte en Verkeer.

naar de webcast - aanvang overleg vergadering 20h15

dinsdag 21 november 2017 00h26 week 47 politiekdelft.nl    TOP

delft-afbeeldingstip20171121

Een plek voor elke fiets

Twan de Nijs, commissielid STIP en Falco Bentvelsen, raadslid STIP

In Delft is alles te fietsen en dat heeft heel veel voordelen. Hiervoor moeten we inzetten op goede fietspaden en goede stallingen! Over dit laatste gaan we het morgen hebben.

In Delft is de fiets het alternatief voor de auto, niet alleen is het gezonder en duurzamer dan de verbrandingsmotor op 4 wielen, het is ook nog sneller! Binnen deze compacte stad ben je vaak het snelst op je bestemming wanneer je de fiets pakt, maar wanneer je daar aankomt ontbreekt helaas vaak iets, een goede stallingsplek ... Daar moet nu iets aan gaan gebeuren.

Op 21 november bespreekt de commissie ruimte en verkeer de uitvoeringsagenda fietsparkeren. Dit is hard nodig aangezien er in de Delftse binnenstad 2000 fietsparkeerplekken te weinig zijn. En later nog eens 1700 daarbovenop voor de toekomstige vraag (tot 2040). STIP wil graag het gebruik van de fiets stimuleren in onze stad, iets wat goed mogelijk zou moeten zijn met een budget van 1 miljoen euro. Daar kan je een hoop stallingen mee realiseren!

STIP wil voor de discussie graag wat accenten naar voren brengen:

1.Voldoende capaciteit

In de Binnenstad is er een tekort aan stallingsruimte, vooral op piekmomenten, zoals marktdagen en uitgaansavonden. Niet alleen is er een tekort, maar er zijn ook een aantal fietsnietjes op plekken waar veel fietsers niet hoeven te zijn. Hierdoor staat de Choorstraat bijvoorbeeld helemaal vol met fietsen en is het ook rond het Stadhuis is het vaak druk. Hier moet een oplossing voor komen, met voldoende stallingen op de plekken waar ze nodig zijn.

In deze uitvoeringsagenda worden maximaal maar 850 parkeerplekken gecreëerd in de komende 4 jaar, dat zijn er meer dan 1.000 te weinig! Dit vindt STIP echt onvoldoende, de eerder genoemde parkeerdruk wordt duidelijk omschreven in de inleiding, maar daarna niet opgelost in de rest van de agenda.

Dit betekent dat we in de komende jaren, meer dan nu wordt voorgesteld, moeten inzetten op het realiseren van extra stallingsmogelijkheden. STIP zou graag extra budget vrijmaken voor een breed scala aan opties, zoals buurtstallingen, pop-upstallingen, fietsvakken, fietsnietjes, park & fiets, dubbelgebruik auto parkeerplekken, innovatieve stallingen en inpandige stallingen.

2.Gastvrijheid

De fietser moet goed ontvangen worden in onze binnenstad, het moet duidelijk zijn waar de fiets gestald kan worden. Dit willen wij graag doen aan de hand van effectieve communicatie over de bezettingsgraad in onze (bewaakte) stallingen. Deze informatie moet op verscheidene plaatsen beschikbaar zijn, bijv. met een integraal systeem van slimme digitale bebording op knooppunten rondom grote stallingen. Daarnaast kan deze info goed ontsloten worden als open data, zodat in de toekomst de bezetting actueel in een app bekeken kan worden.

Het lijkt ons echter niet gastvrij om te vroeg in te zetten op handhaving. Op het moment zijn er onvoldoende plekken om een fiets kwijt te kunnen. Het kan niet de bedoeling zijn dat verkeerd gestalde fietsen om de haverklap worden verwijderd, terwijl er geen alternatief bestaat. STIP twijfelt ook aan de effectiviteit van fietscoaches zolang niet eerst de capaciteit wordt opgehoogd.

3.Fietsendiefstal

Parallel aan dit stuk wordt nog een ander voorstel gedaan om fietsendiefstal aan te pakken in Delft. Deze gemeente is de aanvoerder van de fietsendiefstal-ranglijst, hier werden namelijk de meeste aangiftes tegen gedaan in heel Nederland. In het voorstel tegen diefstal wordt als eerste geconstateerd dat de beste oplossing voldoende aanbindmogelijkheden is, plekken waar je je fiets kan vastzetten. Dit komt daarna helaas onvoldoende in de andere stukken terug. In de uitvoeringsagenda wordt het woord fietsnietjes eenmaal gebruikt en in het diefstal voorstel wordt voornamelijk ingezet op communicatie. De beste oplossing lijkt dus overgeslagen te worden, hier zou de gemeente meer mee moeten doen.

4.Fietsparkeernormen

In de uitvoeringsagenda wordt ook gekeken naar de invoering van fietsparkeernormen, zodat bij nieuwe ontwikkelingen altijd een vast aantal plekken zal worden neergezet. Dit lijkt STIP te rigide, iets wat we al ontdekt hebben bij de autoparkeernormen, die zijn we op het moment namelijk al om deze reden aan het aanpassen. We willen graag een balans kunnen opmaken, hoe realiseren we precies genoeg stallingen op de juiste plek? Dit kan je niet van tevoren met 1-2 stallingen per huis vastleggen.

Het lijkt ons daarom een beter idee om een bewijslast bij de ontwikkelaar te leggen. Dit houdt in dat er in plannen gekeken moet worden of en hoeveel plekken er bij dat project nodig zullen zijn. Met deze analyse kan daarna een oplossing gevonden worden op eigen terrein of wellicht gewoon in bestaande omliggende stallingen. Mocht dit allebei niet mogelijk zijn, dan is er een misschien een rol weggelegd voor een fietsparkeerfonds, Daar kan een ontwikkelaar dan zijn missende plekken mee afkopen. De gemeente kan daarna met dit fonds aan de slag om de benodigde plekken in de buurt te realiseren.


vrijdag 17 november 2017 01h03 week 46 politiekdelft.nl    TOP

Rode loper Binnenstad

Marien Vermeer, voorzitter Fietsersbond afdeling Delft e.o.

Geacht College,

Onlangs bent u op de hoogte gebracht van het plan van de ondernemers en de SCMD voor de "Rode Loper" voor een nieuwe inrichting. Ten onrechte wordt gesteld dat de Fietsersbond enthousiast is voor het plan.Dat is onjuist. De Fietsersbond is voor het laatst in mei 2017 geïnformeerd over de voortgang van het plan, heeft duidelijk aangegeven wat de eisen vanuit een goed fietsgebruik moeten zijn en daarna hebben de initiatiefnemers elk contact met de Fietsersbond vermeden. Het resultaat is een plan dat niet voldoet.

We hebben ernstige bezwaren.

In de voorstellen wordt de totale breedte vlak gestraat en de rijloper teruggebracht tot 3,50 meter. Dat voldoet voor de hulpdiensten en voor een hoofdfietsroute. Maar vlakstraten suggereert dat de ruimte voor alle doeleinden flexibel gebruikt kan worden. Waar dat toe kan leiden is te zien in de praktijk van de Choorstraat, waar in toenemende mate de rijloper gebruikt wordt door voetgangers die op de strook tussen de gestalde fietsen en de gevel steeds minder ruimte krijgen door terrasjes, uitstallingen en promotieborden. Daarbij merken we op dat het aantal bestelbusjes in de Binnenstad toeneemt en er vaak geen plaats is op de aangewezen laad-en loszones. Maar er is een groot verschil met de Choorstraat: de straten van de Rode Loper zijn een hoofdtoegangsroute voor fietsers en hulpdiensten, terwijl de Choorstraat voetgangersgebied is.

De hoofdfietsroute is de enige oost-west verbinding voor fietsers in de Binnenstad. Er rijden bijna 10.000 fietsers per etmaal. Er is geen alternatief voor, eventuele alternatieven Breestraat / Barbarasteeg of de Choorstraat / Schoolstraat zijn daarvoor niet geschikt.

Bij een drukke route zonder duidelijk eigen domein voor alle gebruikers leidt dat tot anarchie in het gebruik. We nemen niet aan dat de gemeente daarop handhaaft en voortdurend coaches neerzet. Anarchie geeft aanleiding tot vele conflicten, bijna-botsingen, gescheld en onveiligheid. Als voetgangers en fietsers elkaar in deweg zitten is er maar één oplossing mogelijk: een grotere duidelijkheid tussen rijdomein en voetgangersdomein; een kleurverschil of verschil in klinkerverband is niet voldoende. Onderscheid kan door het aanbrengen van duidelijke markeringen, door middel van een trottoirband, al of niet afgeschuind met daarbij een hoogteverschil.

De problemen zijn vanwege de breedte het ergst op de Oude Langendijk. Nu wordt voorgesteld het hek daar weg te halen. Dat is uit veiligheidsoverwegingen toch volstrekt onverstandig? Op de Voldersgracht staat ook geen hek, maar dat is voetgangersgebied en geen hoofdfietsroute. En van dat weghalen wordt de Oude Langendijk niet breder. Langs de gracht wil men groen en fietsparkeren situeren, zodat de rijdende fietsers en de voetgangers in een gezamenlijke ruimte tussen de gevel en die geparkeerde fietsen hun weg moeten zien te vinden. Een smalle straat is eigenlijk ongeschikt voor fietsparkeren. Voor blauwe vakken ten behoeve van het fietsparkeren trekt men 2 meter uit; uit de praktijk in de Choorstraat leren we dat bij deze vakken de fietsen uitsteken, tot soms 30 cm. Ook daardoor wordt de straat bepaald niet breder en wordt de rijloper ineens maar 3,20 in plaats van 3,50 meter. Ons advies is een marge van 30 cm aan te brengen tussenblauw vak en rijloper. We pleiten voor het zoveel mogelijk opnemen van fietsparkeren in bebouwing.

U begrijpt dat wij niet akkoord kunnen gaan met dit plan.We sturen een kopie naar de commissie Ruimteen Verkeer en de SCMD.

Met vriendelijke groet


dinsdag 24 oktober 2017 15h57 week 43 politiekdelft.nl    TOP

RARE VERKEERSPOP IN CHOORSTRAAT

delft-choorstraat-rare-verkeerspop-20171023144724

harrie fruyt van hertog, politiekdelft.nl

De autoluwe binnenstad is een voetgangersgebied waar fietsen zijn toegestaan. Toch gaat wethouder Lennart Harpe een eigen bord ontwerpen en geeft opdracht voor het maken van een 'rare' verkeerspop. Dit alles is compleet overbodig en de juridische status is nul. Het kost onnodig geld en het ontsiert alleen maar het straatbeeld nog verder, dus weg er mee!.

De pilot lijkt al mislukt. Ik heb twee winkeliers gesproken en ze zagen maar weinig in de actie van Harpe. Het gaat om het asociale gedrag van de sommige fietsers en dat kan je niet veranderen met een verkeerspop en een bordje.
Aanspreken die foute lui door een echte 'politieagent'.


maandag 23 oktober 2017 00h03 week 43 politiekdelft.nl    TOP

delft-twitter-hfvh-20171022-voetgangerszone

VOETGANGERSZONE

harrie fruyt van hertog, redactie politiekdelft

Na de overvloed aan verkeersborden in Delft krijgen nu de fietsers een beurt van VVD‑wethouder Lennart Harpe. Lennaart introduceert zijn eigen helemaal foute verkeersbord. De fietser staat rood gekleurd op het bord. Vandaag worden ook nog waarschuwingspoppen in wandelstraten geplaatst naar idee van Groenlinkse Tijn Noordenbos.

Wie verzint al die betuttelende gekkigheid. Voor je het weet word je er bipolair gestoord van. Hoe minder je regelt in het verkeer, hoe meer de mensen zelf nadenken. Conclusie: weg met de verkeersborden in de binnenstad!

delft-westlandseweg-overvloed-verkeersborden-20170414164814 delft-binnenwatersloot-verkeersborden-20170414183521
fietsparkeren-verslag-bijeenkomst-stakeholders-20171030.pdf
rapport-fietsparkeren-delft-juni-2017.pdf
rapport-het-fietsparkeerprobleem-in-de-binnenstad-van-delft-5-december-2016.pdf

DEZE WEEK    ARCHIEF     TOP

html5 logo   Valide CSS!